Äntligen vinst för Lidl
Efter tio år i Sverige vänder nu tyska lågpriskedjan Lidl förlust till vinst.
Affärstidningen Dagens industri konstaterar ett kedjan har flera anledningar att fira: både tioårsjubileum och alldeles lägligt ett rejält plusresultat.
Tidningen redogör för en sammanställning som Dagens Nyheter gjorde för ett år sedan som visade att Lidls svenska bolag, före fjolårets vinst, hade gjort förluster på sammanlagt nästan 3,1 miljarder kronor sedan starten 2003.
Men nu har det vänt. Under det brutna räkenskapsåret mars 2012 till och med februari 2013 landade resultatet efter finansiella poster på 106,9 miljoner kronor, en rejäl förbättring jämfört med föregående års förlust på 13,7 miljoner kronor.
Samtidigt ökade kedjan sin omsättning med nästan 370 miljoner kronor till 6,6 miljarder kronor.
Thomas Svaton , vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar i Dagens industri kedjans resultatförbättring.
– Det bygger väldigt mycket på att man vet vad man håller på med och har förmåga att bedöma vilka möjligheter man har att bryta sig in på olika marknader och bygga upp en lönsamhet.
Med ögon på det svenska
2003 öppnade Lidl 28 butiker i Sverige. Året därefter var det dags för 48 ytterligare.
Lidl har bidragit till att svenska retailers och konsumenter fått upp ögonen för några svenska särdrag, där svenska dagligvarukonsumenter har sina preferenser.
2005 var det dags för ett led i Sverigeanpassningen – butikerna började hålla söndagsöppet och sälja svensk mjölk.
2008 införs kundkorgar som komplement till kundvagnarna. Och nu började Lidlbutikerna också få längre kassadiskar med längre packbord, istället för den ”ätte-stupa” som tidigare varit standard.
2011 öppnar kedjan sin första ”miljösmarta” butik med gräs på taket och bergvärme.
Förra året kom kedjans eget varumärke med svenskt kött och i år kompletterades den egna varumärkesportföljen med Himlajord, som omfattar svenskt frukt och grönt.
Idag har kedjan 160 butiker runt om i landet.
Kedjan har i år bytt vd för sin svenska verksamhet. Irländske Conor Boyle har efterträtt norske Werner Evertsen som gått vidare inom Lidls internationella organisation.