23948sdkhjf

Stortstadsbor ser annorlunda på varumärken

Varumärken uppfattas väldigt olika beroende på om man bor i storstad eller i övriga Sverige. Det visar en ny undersökning kring 22 branscher och över 300 varumärken.
Mediekompaniet, ägd av oberoende morgontidningar i landet, kommer i dag med MK-rapporten där allt från skor och konfektion, till hemelektronik, spelbolag och politiska partier har undersökts.

– MK-rapporten visar på betydande skillnader för ett antal varumärken, där både kännedomen och relationen till varumärket är olika beroende på om man bor i en storstad eller på landsorten, säger Heléne Werner , chefsanalytiker på Mediekompaniet och fortsätter.

– Förstår man skillnaderna kan man bli effektivare i sin marknadsföring.

H&M är hett i stan, det är det modemärke som hamnar högst på favorittoppen. Nästan lika många nämner Mq och på tredje plats kommer Åhléns. Men det är Mq som räknas som modernast.

H&M toppar också hos konsumenter utanför storstad, men här kommer Kappahl på hedrande andraplats med Mq som trea.

Dressmann inget för storstadsbon

Dressmann hamnar på den föga hedrande första platsen i "gillar inte" - kategorin i storstad. Cubus och Flash finns också med på den bottenlistan, om än inte med lika höga siffror som den norska kedjans 31 procent.

I Sverige utanför de tre största städerna är bilden lite annorlunda. Här är det klädkedjan Cubus som får flest "gillar-inte", tätt följt av Dressmann och Gina Tricot.

Undersökningen genomfördes av Yougov under juni 2013. Årets undersökning genomfördes i två steg. Förstudien genomfördes i form två fältarbeten om 250 intervjuer per bransch. Själva undersökningen innefattade 2000 intervjuer på ett nationellt representativt urval av kvinnor och män i åldern 18-64 år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.086