Zeta Display växer utanför Norden
Svenska skyltföretaget Zeta Display satsar på expansion. Blickarna riktas såväl söderut som österut i Europa.
Den senaste tiden har präglats av expansion för det svenska skyltbolaget. Grunden har man i sina nordiska verksamheter.
- Att bearbeta pan-nordiska kunder har varit en framgång för oss. Det har gett oss nya kunder och en unik erfarenhet och kompetens kring de större kundernas önskemål och krav. Med en exportandel på knappt 30 procent under 2012 var det därför logiskt att etablera oss på nya marknader och följa nya och befintliga kunder ut i Europa, kommenterar koncernchef Leif Liljebrunn .
Ett exempel är samarbetet med Hema, med butiker i Holland, Belgien, Frankrike, Tyskland och Luxemburg.
- Vi ser en tillväxtpotential i Europa de närmaste åren för bolaget, säger Leif Liljebrunn och lyfter samtidigt fram verksamheten i Baltikum som en framtida möjlighet att nå den ryska marknaden
Norsk möbelkedja
Under hösten kommer Zeta Display att samarbete med norska heminredningskedjan Hansen & Dysvik. I första skedet kommer Zeta Display att leverera medieplattform för digital signage till sju av kedjans butiker.
Motsvarande blir det också fråga om i hjärtat av Paris, när det svenska företaget installerar teknik i en flaggskeppsbutik för kosmetika på Champs Elysées i Paris.
I en kommentar till resultatet har Leif Liljebrunn tidigare i sommar sagt till Dagens handel:
- Det är viktigt att ha resultat, men just nu skapar vi tillväxt och gör en investering marknaden – och det kostar.
Zeta Display i siffror
- april-juni, miljoner kronor:
Omsättning: 14,1 (13,3)
Rörelseresultatet: –2,7 (–0,8)
- januari-juni, miljoner kronor:
Omsättning: 32,3 (25,4)
Rörelseresultat: –4,2 (–2,9)
Läs också http://www.dagenshandel.se/nyheter/zeta-display-gor-premiar-till-paris/