Europeisk konsumtionstillväxt stannar av
Försäljningen av snabbrörliga konsumtionsvaror i Europa ökade med 1,2 procent under det andra kvartalet 2013, att jämföra med +3,3 procent för första kvartalet. Detta enligt de senaste siffrorna från det globala informations- och analysföretaget Nielsen, som släpptes i dag.
Bland de 21 europeiska länderna som analyserades var det Turkiet som uppvisade den högsta nominella försäljningstillväxten på årsbasis under det andra kvartalet +11,6 procent, följt av Finland med +4,2 procent och Norge +2,2 procent.
Blygsam tillväxt
Storbritannien med blygsamma +1,2 procent hade den högsta tillväxten av de fem stora västeuropeiska länderna.
Försäljningstillväxten för snabbrörliga konsumtionsvaror i Sverige uppgick
till +1,2 procent under det andra kvartalet 2013, att jämföra med +3,9 procent för första kvartalet.
Inflation
Nio av de 21 länderna hade en negativ nominell värdetillväxt jämfört med samma period förra året, där Grekland -4,4 procent och Tjeckien -3,3 procent hade den allra sämsta utvecklingen.
Den nominella försäljningsökningen för snabbrörliga konsumtionsvaror förklaras av prisinflationen, inte av ökade försäljningsvolymer.