23948sdkhjf

Europeisk konsumtionstillväxt stannar av

Försäljningen av snabbrörliga konsumtionsvaror i Europa ökade med 1,2 procent under det andra kvartalet 2013, att jämföra med +3,3 procent för första kvartalet. Detta enligt de senaste siffrorna från det globala informations- och analysföretaget Nielsen, som släpptes i dag.
Den totala försäljningsökningen på 1,2 procent berodde på att prisinflationen uppgick till 2,7 procent Detta döljer att försäljningsvolymerna minskade med 1,5 procent.
Bland de 21 europeiska länderna som analyserades var det Turkiet som uppvisade den högsta nominella försäljningstillväxten på årsbasis under det andra kvartalet +11,6 procent, följt av Finland med +4,2 procent och Norge +2,2 procent.

Blygsam tillväxt
Storbritannien med blygsamma +1,2 procent hade den högsta tillväxten av de fem stora västeuropeiska länderna.
Försäljningstillväxten för snabbrörliga konsumtionsvaror i Sverige uppgick
till +1,2 procent under det andra kvartalet 2013, att jämföra med +3,9 procent för första kvartalet.

Inflation
Nio av de 21 länderna hade en negativ nominell värdetillväxt jämfört med samma period förra året, där Grekland -4,4 procent och Tjeckien -3,3 procent hade den allra sämsta utvecklingen.
Den nominella försäljningsökningen för snabbrörliga konsumtionsvaror förklaras av prisinflationen, inte av ökade försäljningsvolymer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109