23948sdkhjf

Konkurserna bromsar in

Företagskonkurserna bromsade in i augusti. I förlängningen gynnar det handeln. - Den allt stabilare konjunkturen skapar ökat förtroende hos konsumenterna vilket positivt påverkar detaljhandeln, säger Roland Sigbladh, koncernmarknadschef för UC.
Färsk statistik från UC visar att företagskonkurserna fortsätter att minska. Konkurserna i augusti sjönk med sju procent jämfört med motsvarande period förra året.

Hittills i år är uppgången åtta procent. Därmed börjar takten närma sig UC:s ursprungliga prognos som var fem procents ökning på årsbasis.

Handeln bättre än snittet

Och handeln klarat sig bättre än genomsnittet. Till och med augusti i år har antalet konkurser inom handeln ökat med enbart tre procent.

- Den privata konsumtionen har varit hyggligt stark under året. Det finns mycket psykologi i det här, och nu när det kommer positiva signaler och tilltron ökar, så ökar också konsumtionsintresset, kommenterar Roland Sigbladh.

Det är de mindre handlarna med få anställda som i första hand återfinns i konkursstatistiken.

- De har liten kassa och är mest störningskänsliga, konstaterar Roland Sigbladh.

Tjänster och bygg konkursdrabbat

Hårdast drabbat är tjänstesektorn och byggindustrin, med konkursuppgångar på tio respektive sex procent till och med augusti i år. På grund av den svaga konjunkturen upplever dessa sektorer fortsatt hård konkurrens och en kostnadsjakt bland kunderna som pressar intäkterna.

Antalet företagskonkurser uppgick i augusti till 424. Hittills i år har 4 690 företag gått i konkurs.

Det ljusnar framöver

Men överlag ser det allt ljusare ut för de svenska företagen.

- Allt tyder på att konjunkturen förstärks ytterligare mot slutet av året. Det innebär allt bättre fart för exportindustrin som i sin tur påverkar många olika branscher positivt, vilket för många innebär stabilare orderingång och stabilare likviditet som leder till att allt fler företag överlever, kommenterar Roland Sigbladh och fortsätter:

– Den kommande konkursutvecklingen präglas av en förbättring i den internationella konjunkturen som även smittar av sig på det svenska näringslivet. Genom minskad oro förbättras förutsättningarna för att privatkonsumtionen ökar, vilket påverkar de svenska företagen positivt.
UC håller kvar vid sin prognos, att företagskonkurserna under 2013 kommer att landa på plus fem procent jämfört med föregående år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079