23948sdkhjf

E-handeln växer ännu snabbare

Under andra kvartalet växte e-handelsmarknaden med 19 procent enligt Post nords senaste e-barometer. Post nords expert kallar tillväxten "explosionsartad" och framhåller att kunderna gärna vill handla via mobiltelefoner.
Post nords e-barometer är gjord i samarbete med HUI research och Svensk distanshandel.
Enligt mätningen överträffar tillväxten under andra kvartalet den starka tillväxten under årets första kvartal.
E-handeln väntas omsätta drygt 37 miljarder kronor under helåret 2013.

Elektronik och sport
Samtliga branscher med försäljning över internet visar en fortsatt stark utveckling under andra kvartalet 2013. Tillväxten är fortsatt störst inom sport och fritid som hade en tillväxt om 31 procent. Därmed ligger den branschen kvar på sina höga tillväxttal.
En annan snabbväxare var e-handelns största bransch, hemelektronik. Mäter man i förhållande till andra kvartalet 2012, var det denna sektor som ökade kraftigast. Branschens försäljning på nätet ökade med 21 procent, jämfört med 11 procent under 2012. Ökningen för hemelektronik på nätet sker samtidigt som branschen i sin helhet backade med nästan 7 procent.

Enklare att handla
- Det har blivit enklare för konsumenterna att göra allt fler av sina inköp via internet. Det beror bland annat på att de stora detaljhandelsföretagen nu satsar mer på näthandel och många konsumenter väljer att titta på varor i fysiska butiker för att sedan handla på internet. Mer än någonsin är det idag konsumenterna som styr när, var och hur de vill handla, säger Arne Andersson , e-handelsexpert på Post nord i ett presssmeddelande.

Mobilt lockar
Mobiltelefonen blir allt viktigare för konsumenterna. Endast 12 procent har handlat en vara med en mobiltelefon under det senaste året, men betydligt fler har använt mobiltelefonen för att till exempel söka information om varor via sökmotorer och jämförelsesajter.
Samtidigt är det knappt tre av tio e-handelsföretag som mobilanpassat sina webbutiker.
En slutsats som kan dras är att konsumenterna skulle handla mer via mobilen och sajterna var bättre anpassade.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063