Clas Ohlson till Gulfen
Nu ska hemmafixarkedjan Clas Ohlson växa på nytt sätt. Clas Ohlson beger sig söderut, och planerar att genom franchising öppna två butiker i Kuwait eller Förenade Arabemiraten nästa år.
Tidigare har kedjan berättat om sin nya giv till företagskunder och en planerad lansering i Tyskland tidigast under nästa år. Nu kom ytterligare en nyhet.
- Vi kompletterar nu vår etableringsstrategi med franchising för att nå nya marknader internationellt. Genom ett franchisingavtal med Al Homaizi Group planeras öppning av två butiker i Kuwait eller Förenade Arabemiraten under 2014, berättar Klas Balkow.
Efter en utvärdering kan det komma att handla om minst 20 butiker i GCC-regionen, som ska utläsas Gulf Cooperation Council.
- Med Clas Ohlsons starka marknadsposition i Norden, koncept och finansiella ställning som bas ser vi stor potential i att expandera till nya marknader och kundsegment, sade Klas Balkow.
Svagare norsk krona
Vad gäller första kvartalet har försäljning och resultat belastats av valutaeffekter, främst genom försvagningen av den norska kronan.
- Vi fortsätter att stärka vår ställning på samtliga marknader och växer med fem procent i lokala valutor under vårt första kvartal, kommenterade Klas Balkow.
Totalt hade kedjan sista juli 178 butiker. Distanshandeln uppgick till 23 miljoner kronor (29).
Finland är kedjans tredje marknad, där ökade försäljningens mest, med 18 procent. Största marknaden är Sverige, där var försäljningsökningen två procent. Norge kommer på andra plats storleksmässigt, också där ökade försäljningen med två procent under första kvartalet.
England är kedjans minsta marknad, där backade försäljningen procentuellt med två procent. Ökningen i lokal valuta var dock 7 procent.
- Vi går definitivt i rätt riktning i UK, men vi har fortfarande en lång väg att gå, sade Klas Balkow vid rapportpresentationen.
Augusti börjar bra
Klas Balkow kan vara nöjd med starten på andra halvåret. Augusti gav en ökad försäljning med sex procent, vilket gav en försäljning på 561 miljoner kronor.
- Vi har fått en bra start på det andra kvartalet med en försäljningstillväxt i lokala valutor på sju procent i augusti och har många spännande nyheter i vårt sortiment inför hösten, säger Klas Balkow.
Clas Ohlsons första kvartal maj- juli ,
miljoner kronor :
Försäljning: 1 507 (1 462), + 3 procent
I lokala valutor var tillväxten + 5 procent
Rörelseresultat: 92 (101), – 8 procent