Rekordresultat för Mio
När andra möbelaktörer kämpar i motvind, levererar Mio-koncernen för fjärde året i rad ett rekordresultat. Och nu i höst börjar möbelkedjan med e-handel.
Även försäljningen har ökat kraftigt, både totalt som i jämförbara butiker.
Mio-koncernen driver tio egna Mio-butiker och är franchisegivare för 51 handlarägda butiker.
Försäljningsutvecklingen räkenskapsåret 2012-2013 (maj-april) har varit stark under samtliga månader. Nettoförsäljningen i kedjans samtliga 60 butiker uppgick till 2 164 miljoner kronor (1 903,7), vilket motsvarar en ökning med 13,7 procent (0,2).
För jämförbara butiker är ökningen 12,3 procent (0,6).
I Mio-koncernens nio egna butiker har försäljningen ökat med 13,9 procent (1,4) totalt och för jämförbara butiker 11,0 procent (– 4,5).
Växer när andra backar
Mio-kedjans försäljningsökning kan jämföras med möbeldetaljhandelns försäljningsindex som under kalenderåret 2012 backade för andra året i rad med – 0,2 procent.
– På en marknad där andra etablerade aktörer i möbelhandeln står still eller backar, har vi i Mio istället mött fler kunder och en stark och uthållig efterfrågan. Vi har ett attraktivt koncept med säsongsanpassade butiker som fokuserar på hemmet. Det har gett oss en särställning på marknaden, där vi tar marknadsandelar trots att konkurrensen om kundernas pengar i dag kanske är hårdare än någonsin tidigare, säger Mios vd Björn Lindblad .
Han talar vidare om ett ökat tempo i kedjan, med fler nyheter, lägre priser och uppdaterade butiker som tillsammans ska se till att den positiva utvecklingen fortsätter.
- Befintliga och nya butiker måste hela tiden förändras och uppdateras efter kundernas behov och önskemål. Under hösten lanserar vi e-handel som komplement till våra butiker, säger Björn Lindblad.
Flera nya butiker
Under året har Mio-koncernen nyöppnat i ett nytt bättre läge i handelsområdet Väla i Helsingborg. I handelsområdet Bäckebol i Göteborg har en ny handlarägd butik tillkommit. Efter bokslutsdag har en ny butik öppnats i Värmdö kommun.
En handlarägd butik i Nyköping stängdes under 2012-2013, men denna ersätts nu i september med en ny butik i ett bättre handelsläge.
Mio-koncernens omsättning uppgick till 1 515,4 miljoner kronor (1 314,3). I omsättningssiffran ingår försäljning till konsument i koncernens egna butiker samt grossistförsäljning och franchisekoncept till handlarägda butiker. Vinsten på 77,8 miljoner kronor innebär en resultatförbättring med 26,7 procent, vilket främst förklaras med ökad försäljning men även förbättrade marginaler och effektivare drift.
Mio-koncernen ägs av kedjans handlare.