DHL lanserar logostikpool
Transportföretaget DHL lanserar denna vecka logistikpoolen Myways. Tjänsten utförs av privatpersoner.
Myways är en leveranstjänst som bygger på att privatpersoner registrerar sig via en speciell mobilapp för att köra ut paket till e-handelskunder som inte själva har tid att gå till ett utlämningsställe för att hämta sina paket.
Världspremiär
Stockholm blir först i världen med att testa tjänsten. Redan under sommaren testades tjänsten av den nätbaserade sporthandlaren Add nature:
– Det blev mycket uppskattat av våra kunder, säger Add naturedelägaren Klas Berggren , som berättar att 100 paket har levererats under de sex veckor som försöket pågick.
–Tanken med tjänsten är att ge möjlighet till flexibla leveranser, vid den tid och till den plats som kunden önskar, säger Emmelie Johansson , marknadschef på DHI freight.
Under försöket visade det sig snabbt att DHL rekryterades en rad hängivna Mywayers, som tyckte att det var roligt att distribuera paket.
Ersättningen för att leverera paket ligger mellan 30 och 150 kronor, och ersättningsnivån sätts av mottagaren, som själv bestämmer hur mycket det är värt att slippa gå ärendet själv.
Säkert
DHLs Sveroge-vd Peter Hesslin anser att tjänsten lanseras i Stockholm eftersom Sverige är en bra testmarknad för nya idéer. Han anser att tjänsten så småningom borde kunna bli användbar också i glesbygd, och att den på sikt kan bli ett världsomspännande koncept.
Beträffande bedrägerisk säger han att det är något som noga övervägts.
– Den som levererar paket har identifierat sig med hjälp av sitt personnummer, och mobilen där appen är nerladdad är spårbar, så detta system innebär inte större risker än andra leveranstjänster , säger han.