Björn Borg kan gå ur Kina
Björn Borg ökar sin försäljning under senaste kvartalet. Men allt är inte frid och fröjd, holländarnas shoppinglust är inte på topp och vd Arthur Engel flaggar för att affärsaktiviteterna i Kina kan avvecklas.
Samtidigt påverkas dock resultatet negativt av ett fortsatt tufft detaljhandelsklimat i Holland.
Försäljningen har inte gått som önskat i Kina.
- Avseende Kina fortsätter vi titta på olika alternativ, där en avveckling av verksamheten under 2013 kan bli aktuell, tillade Arthur Engel.
Kinesiska konsumenter hittar idag Björn Borg-produkter på landets största e-handelssajt Taobao.com och i två varuhusbutiker i Shanghai.
Björn Borgs kinesiska samarbetspartner är ett familjeföretag med lång modehistoria och med kedjeetableringserfarenhet. Björn Borg äger 75 procent i det samägda bolaget.
Följer svenska marknaden
Försäljningen av kläder ökade under våren med knappt 3 procent, visar siffror från Svensk Handel. Siffrorna för Björn Borg är motsvarande.
- Under kvartalet ökade försäljningen i våra svenska butiker med åtta procent jämfört med förra året och med tre procent i jämförbara butiker samtidigt som vår egen e-handel fortsatte att öka starkt, redovisade Arthur Engel.
Under perioden april- juni ökade koncernens nettoomsättning med två procent till 107,8 miljoner kronor (105,5). Exklusive valutaeffekter ökade omsättningen med 5 procent.
Rörelseresultatet uppgick till 0,9 miljoner kronor (4,8). Resultat efter skatt uppgick till 3,4 miljoner kronor (1,0).
Under första halvåret i år minskade koncernens nettoomsättning med 3 procent till 239,2 miljoner kronor (246,0). Exklusive valutaeffekter var omsättningen oförändrad.
Rörelseresultatet uppgick till 10,1 miljoner kronor (19,5). Resultat efter skatt uppgick till 9,4 miljoner kronor (10,3)