Mer herr på Stockholms andra modevecka
Nu vankas återigen modedagar i Stockholm. Med början i nästa vecka samlas modepress i och inköpare i Stockholm för att granska kommande säsong. Men här finns också publika inslag.
I år är det J.Lindeberg som öppningsvisar i stora salongen på Berns. Bland övriga varumärken som tar sig upp på catwalken finns Roland Hjorts Whyred, Bea Szenfeld och Altewaisaome. Som vanligt avslutar Tiger of Sweden.
Under denna säsong av Mercedes-Benz Fashion Week är det fler herrvarumärken än tidigare som väljer att visa sina kollektioner.
- Att det svenska herrmodet väljer att positionera sig än tydligare under Mercedes-Benz Fashion Week är väldigt roligt. Med den här närvaron stärker vi veckan ytterligare och ökar relevansen för både press och inköpare från hela världen, säger Gunilla Grübb från Association of Swedish Fashion Brands.
I huvudsak är det svenska märken som visar.
- Det är också dem vi aktivt vänder oss till. Som det är nu är intresset så stort att vi får tacka nej till varumärken, säger Gunilla Grübb.
Öppet för allmänheten
Veckan är inte bara till för press och internationella inköpare. Tanken är att också modeintresserad allmänhet ska få inspiration och en första titt på modet inför nästa vår och sommar.
I Kungsträdgården kan modeintresserade i realtid på storbildsskärm följa flera av visningarna.
På torsdagen i samma vecka blir det en så kallad Fashion Night. Det innebär extraöppet i Stockholms modebutiker med specialerbjudanden och aktiviteter.
Nytt för i år är att auktionsfirman Bukowskis arrangerar aktiviteter för allmänheten i samband med evenemanget. Under torsdagen bjuds in till en juvelutställning av samtida svenska smyckesvarumärken och en utställning med en unik samling plagg från Maison Margielas kollektioner från 1990-talet.