Odd Molly: svag försäljning möts med uppstramning
Odd Mollys halvårsrapport visar minskad nettoomsättning och ökad förlust. Bolaget tar nu ett fastare grepp om distribution och försäljning för att skapa bättre flöde till butikerna.
Rörelseresultatet blev -11,4, att jämföra med -3,3 miljoner första halvåret 2012.
Bolagets vd Anna Attemark är ändå förhoppningsfull:
– Det andra kvartalet var som brukligt försäljningsmässigt årets svagaste, men försäljningen ökade ändå till 33,6 miljoner kronor (22,2), vilket främst beror på att vi under kvartalet redan fakturerat en stor del av den första höstleveransen. Samtidigt ser vi en ökande försäljning i våra egna kanaler vilket också förklarar den högre bruttomarginalen. Andelen höstvaror under kvartalet uppgick till cirka 15 miljoner kronor jämfört med motsvarande försäljning på 7 miljoner kronor föregående år. Att den tidiga höstleveransen är större är en medveten strategi för att skapa bättre flöde i rätt tid ute i butikerna, skriver hon i ett pressmeddelande.
Bolaget har avslutat samarbeten med agenter i Norge och Danmark, och byter agent i Holland. I dagarna öppnar också en ny Odd Molly-butik i Täby centrum utanför Stockholm.