23948sdkhjf

Skolstarten ger klirr i kassorna

Skolstartsperioden i andra halvan av augusti är en betydelsefull tid för handeln. Många familjer kommer tillbaka från semestern och ska förbereda sig för en ny termin med skola och arbete. Det betyder nya inköp för både barn och vuxna, av allt från pennor och skolväskor till nya jobbkläder och träningsgrejer.
I Svensk Handels enkät inför årets skolstarten svarar 55 procent av handlarna inom den så kallade sällanköpshandeln, att skolstartsperioden är mycket eller ganska viktig. Även inom dagligvaruhandeln svarar över 40 procent att skolstartsperioden är en viktig försäljningstid.

– Hösten är en nystart för de flesta. När det gäller barn och ungdomar är det mycket skolsaker men även vuxna passar på att förnya sig och köpa kläder eller en ny cykel, säger Helene Svanholm som är ungdomskommunikatör på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

I år verkar optimismen vara ovanligt stor inför skolstarten. Nära hälften av handlarna, 48 procent, tror att försäljningen i deras butik kommer att bli bättre i år än under samma period förra året. Endast 15 procent tror på en försämring.

En tredjedel av butikerna planerar marknadsföringsinsatser inför skolstarten. Ungefär lika många satsar på specifika produkter eller sortiment i samband med skolstarten.
Svensk Handels undersökning från förra året visar att storsäljande produkter inför skolstarten bland annat är:

• Ryggsäckar
• Cyklar
• Surfplattor
• Pennor
• Hänglås
• Gymnastikskor
• Armbandsklockor
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078