23948sdkhjf

Mat och kläder juniökade

Mat, apoteksvaror och kläder var vinnarna i juni. Dagligvaruhandeln överlag ökade sin försäljning. Sällanköpsvaruhandlarna fick känna på en liten minskning.
Totalt sett ökade omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser med 0,3 procent mellan juni 2012 och juni 2013. Den svaga utvecklingen kan förklaras av en kalendereffekt: en extra söndag och en fredag mindre i år. Korrigerat för kalendereffekten var tillväxten 2,9 procent.

I kommentarerna till siffrorna konstaterar Hui Research att den samlade utvecklingen för detaljhandeln ligger nu på 1,3 procent. Efter ett svagt första halvår bedömer Hui att tillväxten kommer att tillta efter sommaren. prognosen för detaljhandelns helår är 2 procent.

Hälsotänk driver säljet

Det är dagligvaruhandeln som står för ökningen. Dagligvaruhandeln ökade med 1,3 procent och sällanköpsvaruhandeln minskade med 0,5 procent.

Därmed fortsätter dagligvaruhandeln sin starka utveckling. Hui förklarar den delvis av en prisökning men också med en tilltagande hälsotrend och ett ökad matintresse.

Bra för apotek och kläder

Sällanköpsvaruhandelns tillväxt minskade i juni. Hui konstaterar att de 2,5 miljarder som betalades ut i skatteåterväring inte kom detaljhandeln till del. Hushållen fortsätter att hålla i pengarna och väljer andra branscher än i shopping.

Bäst i sällanköpsvaruhandeln gick det för apotekshandeln som ökade med 4,3 procent. Klädhandeln som har flera svåra månader bakom sig har nu visat tillväxt tre månader i rad. I juni ökade försäljningen med 2,2 procent.

För elektronikhandeln är det fortsatt tungt, och hittills i år har branschen backat med 6,1 procent. Juni var inget trendbrott då branschen minskade med 9,3 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.046