Handlarna föredrar mulet
Sol eller regn – att vädret verkligen påverkar försäljningen är ett faktum. Men genom att exponera följsamt, haka på lokala event och allmänna sommartrender kan handlarna balansera vädret och försäljningen.
Spaningen bygger bland annat på enkäter bland handelns företag.
Sommarmånaderna juni, juli och augusti brukar stå för drygt en fjärdedel av den totala försäljningen i detaljhandeln.
Mulet - bäst för handeln
Två av tre handlare anser att en riktigt dålig sommar också leder till en sämre försäljning. Dagligvaruhandlarna är extra glada i fint och varmt väder – stora middagar, utomhus på terrasser och i trädgårdar och grillkvällar får då svenskarna att handla mer.
Bland dagligvaruhandlarna är det så många som 76 procent av de tillfrågade om säger att försäljningen påverkas negativt av dåligt väder.
Sällanköpsvaruhandeln är inte lika solberoende. En dryg tredjedel av de tillfrågade säger att sällanköpen ökar när vädret är dåligt.
Tidigare statistik visar att det egentligen är grått och mulet väder, men inte regn, som gynnar handeln bäst.
Första dagarna viktigast
Att vädret är betydelsefullt bekräftas till exempel av Kent Karlsson , regionchef på Lindex Sverige :
-Tydligast påverkas vi de första dagarna när vädret slår om, när det blir varmt ser kunderna exempelvis över sina sommarplagg.
Men det finns en tröghet inbyggd i systemet:
- Samtidigt är inköpsprocessen lång och annat som påverkar är planering av kampanjer och rekvisita.
Inne att vara ute
Det är tre branscher som i rapporten utses till sommarens hetaste: trädgårdshandlare, butiker med lågpris och outlets liksom sport och fritid.
Många använder också semestrarna för byggprojekt hemma, vilket gynnar bygg- och färghandeln.
– Det är inne att vara ute – och när vi är ute inreder vi gärna som om vi vore inne, säger Lisa Burden , omvärldsbevakare på Svensk Handel. Temat inne/ ute går igen i väldigt mycket just nu. När vi grillar ute tar vi med oss en stor del av köket ut – och när vi odlar på balkongen försöker vi få in både det som är vackert och nyttigt.
Balansera med exponering
Med rätt exponering kan handlaren balansera väder och köplust.
- Handeln måste vara vaksam på vädret och exponera rätt produkter för att ha något att erbjuda oavsett om det blir en solig eller regnig sommar, säger Magnus Kroon , utvecklingschef på Svensk Handel.
Kent Karlsson håller med:
- Man kan kanske byta ut jeans mot shorts men ändå ha samma tema. Vid kassorna kan man lyfta fram paraplyer om det regner eller handskar och halsduk vid kallt väder. I fönstret kanske ta på dock ett ytterplagg om det är kallt.
Evenemang som skapar shopping
Sportarrangemang, festivaler och marknader - på sommaren finns gott om event som en handlare kan haka på.
Var tredje handlare uppger i enkäten att lokala arrangemang och event bidrar till att öka försäljningen i den egna butiken. Starkast effekt har evenemangen på dagligvaruhandeln, där fler än hälften (53 procent) anger att det innebär ökad försäljning.
Mer shopping än hotell
- För turisterna är shoppingen ofta en viktig del av upplevelsen. Shopping är både svenska och utländska turisters vanligaste sysselsättning under vistelsen, och den i särklass största konsumtionsaktiviteten räknat i kronor, det vill säga större än boende och transporter, säger Ossian Stiernstrand på Göteborg & Co.
Ett exempel är World Scout Jamboree i Kristianstad 2011 konsumerade de 40 000 deltagarna, plus föräldrar och anhöriga, varor och tjänster för en kvarts miljard kronor. Samtidigt hamnade Kristianstad och Skåne i blickfånget.
- Att evenemang har stor betydelse för handeln, som är en viktig del av besöksnäringen, råder det inget tvivel om. Och det gäller inte bara stora evenemang. Även mindre arrangemang är viktiga, inte minst för att ortens invånare skall känna sig stolta och vara goda ambassadörer för den plats där de bor, säger Yvonne Ingman , vice vd och ansvarig för besöksnäringsfrågor på Svensk Handel.