Vagabond satsar på festival
Svenska skoföretaget Vagabond gör i år en stor satsning på musikfestivalen Way out west. I en kombination av sociala media och festivaldeltagande vill Varbergsföretaget visa upp sitt varumärke. - Det är mer så här vi ska jobba framöver, säger marknadschef Anna Fahle Björcke.
- Det här är en aktivitet som är helt rätt, både för oss och våra slutkunder. Musik är en återkommande inspirationskälla när vi tar fram våra kollektioner, säger Anna Fahle Björcke .
Skoföretaget kommer att finnas på plats på eventområdet med ett tält bemannat med egen personal.
Festival + webb
- Här kan man hänga umgås med oss, tävla om fina priser, få hjälp med skovård och också köpa en speciell festivalsko som vi tagit fram, säger Anna Fahle Björcke.
Tygskon i limiterad upplaga finns redan ute till försäljning på webben.
På Vagabonds hemsida pågår nu en nedräkning till festivalen. Genom att instagramma bilder kan man delta i en tävling där utlottning sker varje dag.
- Man kan vinna festivalbiljetter, skor, resa till Göteborg, boende under festivalen och annat, berättar Anna Fahle Björcke.
Ute i butiken
Det här är första gången Vagabond drar igång ett så omfattande ”på fältet”-evenemang mot kunden och första gången man så tydligt knyter ihop webb med fysisk plats.
Vagabond jobbar överlag med synas, på plats, både ut mot kund och återförsäljare.
- Det behöver inte vara så stort, det kan vara i liten skala och handla om en eftermiddag. Vi är ofta ute i butik, hjälper till och träffar kunderna, säger Anna Fahle Björcke.
2012 omsatte Vagabond 575 miljoner kronor varav en tredjedel var försäljning i Sverige.