23948sdkhjf

Spendrups hoppas på sol

På en dryckesmarknad där konkurrensen hårdnat, hoppas Spendrups på att fint sommarväder ska lyfta försäljningen.
Affärstidningen Dagens industri skriver idag kring bryggeriföretaget Spendrups. Anslaget är att förra sommarens kyla och en dyr flytt bidrog till att halvera företagets vinst förra året.
- Vi upplever en tuffare konkurrens i dagligvaruhandeln, säger Annika Molander , informationsdirektör på Spendrups, till tidningen.

Förra året minskade Spendrups sina intäkter med 1 procent till knappt 3 miljarder kronor. Negativa vädereffekter – i klartext dåligt väder förra sommaren - och en ökad prispress, ger årsredovisningen som förklaring.

Nytt i Gränges kostar

Vinsten före skatt halverades till 66 miljoner kronor. Nedgången beror på den minskade försäljningen, skriver Dagens industri, men även på de ökade avskrivningarna till följd av investeringar i den nya anläggningen i Grängesberg. Också finansieringskostnaderna ökade på grund av en ökad skuldsättning.

- Vi gör en stor omorganisation just nu där vi lägger ner i Vårby och bygger i Grängesberg. Det påverkar oss under en treårsperiod, säger Annika Molander.

Dryckeskonkurrensen skärps

Spendrups ”flaggskeppsdrycker” är ölmärkena Spendrups, Mariestad, Norrlands Guld och mineralvattnet Loka. Bryggeriet licenstillverkar även ölmärket Heineken och läskmärket Schweppes på den svenska marknaden. Genom dotterbolaget Spendrups Vin AB importeras också vin, skriver tidningen.

Men konkurrensen ökar. Under 2012 minskade Spendrups marknadsandel med 1 procent, enligt årsredovisningen. Försäljningen av mineralvatten föll med 3 procent, ölförsäljningen backade 5 procent och läskförsäljningen föll 7 procent.

Annika Molander beskriver årets hittills soliga och varma sommar som en förbättring jämfört med i fjol:

- Sommaren är normal, stabil, säger hon till Dagens industri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08