Gina Tricot satsar moget
Nu vill snabbväxande Boråsbolaget Gina Tricot få upp lönsamheten. Med nya kollektioner ska man bredda målgruppen för att också kunna tilltala mognare kvinnor.
2010 gjorde bolaget ett resultat efter finansnetto på 140 miljoner. 2011 hade resultatet minskat till sju miljoner för att 2012 hamna på rött: - 19 miljoner kronor.
Nu vill ledningen öka lönsamheten med att satsa på en äldre kundgrupp än den man hittills förlitat sig på.
Det berättar Dagens industri som idag ägnar en artikel åt snabbväxande Boråsföretaget Gina Tricot.
- Det här året har också börjat med förlust även om det blivit bättre under andra kvartalet. Men jag vågar inte tro på mer än ett nollresultat i år, säger Per Johan Swartling , administrativ chef på Gina Tricot, till tidningen.
Modebolaget siktar nu på att bredda utbudet för att också attrahera äldre kvinnor.
- Vi genomför en breddning av produkterna och profilerar butikerna på tre sortiment, säger Per Johan Swartling till Di.
Tyskland är den marknad där Gina Tricot växer snabbast. Tidningen berättar att volymen där steg med över 60 procent till 160 miljoner kronor och antalet butiker blev fler; nio blev elva.
- På sikt tror jag att Tyskland blir vår största marknad, men det tar tid, säger Per Johan Swartling till Dagens industri.
Klädkedjan har 175 butiker i fem länder plus försäljning på webben.