23948sdkhjf

Stigande förlust för Cdon

En stor utförsäljning av datorer och en oärlig medarbetare drar ner resultatet för näthandlaren Cdon, vars resultat återigen hamnar på minus.
Cdon Group har kommit med sin delårsrapport.

Vd och koncernchef Paul Fischbein lyfter i rapporten fram positiva saker som försäljningstillväxt i flera av bolagen och och ökande besökssiffror.

Tillväxten inom segmentet sport och hälsa var hela 34 procent med ”fortsatt stabil lönsamhet”. Under våren lanserades den nya butiken Milebreaker.com. Utbudet av egna varumärkesprodukter i segmentet ökade.

Avdelningen för sport och hälsa, med sajterna Gymgrossisten.com, Bodystore,com och Milebreaker,com, sålde under andra kvartalet för 156 (116) miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 13,6 (10,9) miljoner kronor.

Modet växer

Näthandlarens mode tilltalade konsumenterna, där senaste kvartalet visar en 20-procentig försäljningsökning och ett positivt rörelseresultat. Vd berömmer Nelly.coms nya ledning för ett ”hårt arbete” för att säkra långsiktig intjäning.

Andra kvartalet såldes mode på Nelly.com och Members.com för 239 (199) miljoner kronor med ett rörelseresultat på 1,0 (-­13.5) miljoner kronor.

- Vi kommer att öka andelen privat label i modesegmentet. Det kommer att ta några säsonger men är en viktig del i vår tillväxtstrategi, förklarade Paul Fischbein på presskonferensen i samband med kvartalsrapporten.

Förhoppningarna är stora för Nelly framöver.

- Nelly är kanske en av de viktigaste pådrivarna i vår framtida tillväxt. Vi kommer att introducera Nelly till fler marknader, sade Paul Fischbein utan att vilja precisera närmare.

Samtidigt kostar det att expandera.

- Expansionen måste balanseras och vi måste göra pengar i hemmaterritoriet också.

Konkurrens i trädgården

Paul Fischbein poängterar att hem- och trädgårdssegmentet verkar i hård konkurrens. Trots det växer avdelningen och ger ett ”klart förbättrat resultat.” I siffror innebär det Rum21 och Tretti.se under andra kvartalet sålde för 158,8 miljoner kronor (146,1) med ett rörelseresultat på ‐0,2 (­‐3,4) miljoner kronor.

Problem med Cdon.com

Men problemen finns inom underhållningssegmentet och, som det skrivs i rapporten, i synnerhet Cdon.com. Försäljningen backade under andra kvartalet med över 11 procent.

Det ska ses som bakgrund av att just det här avsnittet är av stor vikt för hela företagsgruppen, och representerade en samlad försäljning på 43 procent under andra kvartalet.

Nöjessegmentet, med Cdon.com och Lekmer.com, sålde under andra kvartalet för 411 (464) miljoner kronor, med ett rörelseresultat på ‐9.9 (11.8) miljoner kronor.

En förklaring är att den negativa marknadsutvecklingen för medierelaterade produkter tilltar. Prispressen är hård och alltfler varor konsumeras online.

- Men den främsta förklaringen till det negativa resultatet under kvartalet är en stor utförsäljning av datorprodukter, uppger Paul Fischbein.

Utförsäljningen har påverkat resultatet negativt med cirka tio miljoner kronor under kvartalet.

Men inte nog med det. Cdon.com under samma period tvingats reservera 32 miljoner kronor beroende på att en anställd misstänks ha manipulerat bolagets inköpspriser. Det har medfört en underreservering av varukostnader.

Den anställde har lämnat företaget och händelsen har polisanmälts. Paul Fischbein pressades hårt under presskonferensen men vidhöll att inga ytterligare kostnader skulle dyka upp i samband med detta.

Fler leksaker på nätet

Lekmer växer och tar marknadsandelar.

- Framför allt beror det på att vi expanderat på barnkläder, barnvagnar och bilbarnstolar, säger Paul Fischbein,

514 nya miljoner

Under våren har segmentet för sport och hälsa genomfört en lagerflytt till ett nytt logistikcenter i Trollhättan. Där finns nu lager, logistik och kundtjänst för internetbutikerna Gymgrossisten.com, Bodystore.com och Milebreaker.com.

Cdon Group har under våren sålt dotterbolaget Heppo AB till Footway Group AB för 42 miljoner kronor.

Under våren har Cdon Group också tillförts 514 nya miljoner genom en företrädesemission.

Tror på Nelly och Gymgrossisten

Nelly.com och Gymgrossisten.com lyfts fram som speciellt lovande för att kunna leverera försäljningstillväxt och ökade marknadsandelar. Paul Fischbein räknar dock med att Cdon.com kommer att dämpa koncernens sammantagna tillväxt.

Nu ska därför Cdon.coms varulager reducerats i snabb takt. Under vären har man därför börjat utförsäljningar och marknadsföring för att sälja ut hyllvärmare på lagret. Ju snabbare varorna säljs iväg, ju bättre är tanken.

Ledningen bedömer att det kommer att påverka underhållningssegmentets resultat negativt med cirka 20 miljoner kronor under de kommande kvartalen.

Cdon groups andra kvartal, april – juni:

Nettoomsättningen exklusive avyttrade verksamheter ökade med 4,2 procent till 964,3 (925,3) miljoner kronor

Nettoomsättningen inklusive avyttrade verksamheter ökade med 1,8 procent till 969,2 (952,1) miljoner kronor

Rörelseresultatet exklusive engångsposter och avyttrade verksamheter uppgick till -6,2 (0,5) miljoner kronor

Rörelseresultatet inklusive engångsposter och avyttrade verksamheter uppgick till -48,9 (-43,5) miljoner kronor

Resultatet tyngs av jämförelsestörande poster om 32 miljoner kronor inom underhållningssegmentet

Cdon groups första halvår januari – juni:

Nettoomsättningen exklusive avyttrade verksamheter ökade med 7,1 procent till 1 996,6 (1 864,2) miljoner kronor

Nettoomsättningen inklusive avyttrade verksamheter ökade med 6,0 procent till 2 020,3 (1 906,4) miljoner kronor

Rörelseresultatet exklusive engångsposter och avyttrade verksamheter uppgick till -10,4 (7,5) miljoner kronor

Rörelseresultatet inklusive engångsposter och avyttrade verksamheter uppgick till -56,6 (-55,6) miljoner kronor

Resultatet efter skatt uppgick till -62,0 (-50,1) miljoner kronor

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062