23948sdkhjf

Hemköp stärker resultatet

Våren har varit bra för Hemköpskedjan, som levererat stabilt och har ökat sitt resultat.
I senaste kvartalsrapporten är Axfoods ledning uppenbart nöjd med läget för Hemköp.

Hos kedjan pågår arbetet med att uppgradera det befintliga kundprogrammet till samma moderna plattform som Willys kundklubb Willys+.

Hemköp hade vid periodens slut 182 butiker. 70 av dessa var egenägda.

Hemköps andra kvartal

Under perioden april-juni minskade Hemköp sin omsättning med 0,6 procent, där omsättningen i egenägda butiker uppgick till 1 373 miljoner kronor (1 383), en minskning med 0,7 procent.

I jämförbara egenägda butiker ökade försäljningen med 0,2 procent i perioden.

Franchisebutikernas omsättning uppgick till 1 524 miljoner kronor (1 543), en minskning med 1,2 procent där jämförbara franchisebutiker ökade med 2,4 procent.

Hemköps försäljningsandel av egna märkesvaror uppgick i juni till 18,1 procent (17,5).

Rörelseresultatet för andra kvartalet uppgick till 44 miljoner kronor (27).

Två butiker har byggts om och en ny, egenägd, butik har öppnat under våren.

Hemköps första halvår

Försäljningen i jämförbara egenägda butiker ökade under årets första sex månader med 0,2 procent. Hemköps butiker, egenägda och franchise, minskade försäljningen under perioden januari-juni med 0,9 procent.

Omsättningen i egenägda butiker uppgick till 2 760 miljoner kronor (2 736), en ökning med 0,9 procent.

Franchisebutikernas omsättning uppgick till 2 985 miljoner kronor (3 059), en minskning med 2,4 procent där omsättningen i jämförbara butiker ökade med 1,6 procent.

Rörelseresultatet för perioden januari-juni uppgick till 74 miljoner kronor (55).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.059