23948sdkhjf

Willys klubb lockar kunderna

Willys nya lojalitetsprogram har slagit an hos kunderna. Nu i vår har kedjan ökat sin försäljning med över 4 procent.
I Axfoods senaste delårsrapport kan ledningen summera ett kvartal som för Willys räkning återigen gett en bra försäljningsutveckling med stabil lönsamhet.

I vintras lanserades kundprogrammet Willys+. Det har gått ”över förväntan” och har haft en positiv inverkan på försäljningen.

Samtidigt har fler nya butiker öppnats jämfört med föregående år och moderniseringstakten var enligt plan fortsatt hög. Det stora förnyelseprojektet som nu pågått i fem år kommer att slutföras i början av nästa år.

Runt om i landet finns 179 Willys, varav 46 Willys hemma.

Willys andra kvartal

Omsättningen april-juni uppgick till 5 174 miljoner kronor (4 961), en ökning med 4,3 procent jämfört med föregående år.

Omsättningen i jämförbara Willysbutiker ökade med 1,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 211 miljoner kronor (218).

Resultatet har belastats av startkostnader för nya butiker. Under perioden öppnade tre nya butiker varav en Willys Hemma. Ytterligare sex Willysbutiker har moderniserats och resterande cirka tio butiker i förnyelseprojektet byggs om under kommande kvartal.

Willys försäljningsandel av egna märkesvaror uppgick i juni till 27,2 procent (26,3) och för Willys Hemma till 30,0 procent (29,1).

Willys senaste halvår

Willys omsättning under januari-juni blev 10 093 miljoner kronor (9 662), en ökning med 4,5 procent jämfört med föregående år. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 2,2 procent.

Fem nya Willys-butiker och två nya Willys Hemma-butiker öppnade under första halvåret. En Willys Hemmabutik lades ner och en Willys Hemma stängde tillfälligt på grund av omfattande renovering.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066