Axfood ökar resultatet
Axfood ökade försäljningen i sin egenägda detaljhandel med över tre procent i vår. - Andra kvartalet visade en fortsatt god försäljningstillväxt och ett bra resultat, kommenterar Axfords vd och koncernchef Anders Strålman.
Arbetet med implementeringen av det nya affärssystemet i logistik- och lagerverksamheten fortsätter.
Axfoods egenägda detaljhandel ökade under andra kvartalet sin omsättning med 3,2 procent.
Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 1,3 procent.
Andelen emv, egna märkesvaror, uppgick i juni till 24,8 procent (23,7).
Hållbart i lager och butik
Axfoods övergripande mål är att, under perioden 2009 till 2020, reducera klimatpåverkan av verksamheten med 75 procent.
I fokus ligger arbete med energieffektivisering och över-gång till köldmedia som inte medför negativ klimatpåverkan. Ett system för detaljerad mätning och kontroll av elförbrukningen har börjat installeras i Axfoods egenägda butiker och lager. Systemet kommer att möjliggöra central styrning och uppföljning med syftet att minska elförbrukningen.
En femtedel av marknaden
Axfood driver de egenägda kedjorna Willys, Hemköp och PrisXtra. Antalet egenägda butiker uppgår till 249.
Därutöver samverkar Axfood med ett antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpkedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs.
Axfood har cirka 20-procent av dagligvaruhandeln i Sverige.
Axfood är noterat på Stockholmsbörsen. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.
Axfoods andra kvartal, april-juni:
Axfoodkoncernens konsoliderade parti- och detaljhandelsomsättning: 9 557 miljoner kronor (9 292), en ökning med 2,9 procent.
Axfoodgruppens butiksomsättning (i egna butiker och Hemköp franchise): 8 071 miljoner kronor (7 887) en ökning med 2,3 procent.
Rörelseresultat: 326 miljoner kronor (322).
Resultat efter finansiella poster: 318 miljoner kronor (310).