Svenskarna gillar sitt bolag
Stödet för Systembolaget är fortsatt starkt hos svenskarna. 7 av tio tycker att ”bolaget” ska ha kvar sin ensamrätt på butiksförsäljning av alkohol.
Rapporten visar också att Systembolagets försäljning minskade något. Det ligger i linje med den färska studie som kommit fram till att svenskarnas totala alkoholkonsumtion minskade under förra året jämfört med 2011.
Merparten av den alkohol som konsumeras i Sverige inhandlas på Systembolaget. Under 2012 var Systembolagets andel av totalkonsumtionen cirka 63 procent.
Alkoholfritt ökar
– Försäljningen ligger på en stabil nivå. Det alkoholfria sortimentet fortsätter att öka. Ett större utbud med högre kvalitet gör att allt fler nu väljer att köpa alkoholfritt, säger Magdalena Gerger , vd på Systembolaget.
Försäljningen av alkoholfria drycker ökade under första halvåret med 6,6 procent. Samtidigt minskade försäljningen av sprit med 2,2 procent och kategorin cider och blanddrycker med 5,3 procent.
Fler köper specialöl
Systembolagets försäljning av specialöl – annan öl än ljus lager – ökar. Ett växande intresse för lokalproducerad öl från små bryggerier gör att svensk specialöl ökat med 25 procent under kvartalet och med 35 procent sedan årsskiftet.