Bra kvartal för Kappahl
Kappahls tredje kvartal visar på både ökad försäljning och förbättrad lönsamhet.
Kappahls nettoomsättning blev under kvartalet mars till och med maj 1 210 miljoner kronor (1 146), en ökning med 5,6 procent. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 6,5 procent.
– Vår försäljning utvecklats bättre än branschen. Det är ett gott betyg som visar att kunderna uppskattar Kappahl, säger Johan Åberg.
Han förklarar föörsäljningsframgången med bland annat resultatet av en ny organisation och
sortimentsstrategi för design- och inköpsavdelningen. Framför allt har försäljningen på affärsområde Dam varit bra.
– Glädjande är också att affärsområde Herr visar sin bästa försäljningsutveckling på flera år.
Rörelseresultatet för kvartalet landade på 64 miljoner kronor (29), exklusive engångsposter på 76 (46).
– Vi har en god balans i varulagret med större andel nya varor, något som medfört en lägre andel rea med bättre marginaler än föregående år, säger Johan Åberg.
Kappahl har 392 butiker varav 166 i Sverige, 102 i Norge, 66 i Finland, 53 i Polen och 5 i Tjeckien. Två butiker har öppnats under kvartalet och en har stängts.
Under de senaste nio månaderna har nettoomsättningen ökat med 4,2 procent till 3 603 miljoner kronor (3 458). I jämförbara butiker ökade försäljningen med 3,4 procent. Rörelseresultatet uppgick till 209 miljoner kronor (-93).