Ökad försäljning men sämre resultat för VRG
Venue retail group, med bland annat kedjorna Rizzo och Accent, ökade försäljningen under kvartalet mars till och med maj. Men skoreor och valutaeffekter sänkte resultatet.
För jämförbara enheter ökade koncernens försäljning med 5 procent jämfört med föregående år, försäljningsökningen fördelade sig jämt på koncernens tre kedjor Rizzo, Accent och Morris.
Rörelseresultatet sjönk till -10,1 miljoner kronor (1,3).
– Det tredje kvartalet var ännu ett kvartal då Venue retail group ökade sina intäkter, både totalt sett och i jämförbara enheter. Trots att varken vädret eller marknadsklimatet har varit optimalt för vår del av detaljhandelssektorn fortsätter vi stärka vår position på marknaden med ökade andelar. Det är naturligtvis något vi är nöjda med, kommenterar vd Susanne Börjesson.
– Bruttovinsten var i nivå med föregående år, exklusive negativa valutaeffekter. Marginalen påverkades även av en högre grad av kampanjaktivering inom Rizzo, den av våra kedjor där konsumtionen påverkas starkast av vädret
– Våra tillväxtambitioner är fortsatt höga och vi arbetar målmedvetet på enligt vår plan för att öka försäljningen både i befintliga butiker och genom utökat antal butiker. Samtidigt fortsätter vi aktivt söka efter attraktiva nya butikslägen. Närmast ser vi fram emot alla butiksöppningar som sker under fjärde kvartalet.