23948sdkhjf

Ökad försäljning men sämre resultat för VRG

Venue retail group, med bland annat kedjorna Rizzo och Accent, ökade försäljningen under kvartalet mars till och med maj. Men skoreor och valutaeffekter sänkte resultatet.
Venue retail groups nettoomsättning under tredje kvartalet i räkenskapsåret 2012/2013 blev 178,2 miljoner kronor (168,7). En lägre omräkningskurs på den norska kronan jämfört med motsvarande period föregående år påverkade omsättningen negativt med 3,7 miljoner kronor för kvartalet.

För jämförbara enheter ökade koncernens försäljning med 5 procent jämfört med föregående år, försäljningsökningen fördelade sig jämt på koncernens tre kedjor Rizzo, Accent och Morris.

Rörelseresultatet sjönk till -10,1 miljoner kronor (1,3).

– Det tredje kvartalet var ännu ett kvartal då Venue retail group ökade sina intäkter, både totalt sett och i jämförbara enheter. Trots att varken vädret eller marknadsklimatet har varit optimalt för vår del av detaljhandelssektorn fortsätter vi stärka vår position på marknaden med ökade andelar. Det är naturligtvis något vi är nöjda med, kommenterar vd Susanne Börjesson.
– Bruttovinsten var i nivå med föregående år, exklusive negativa valutaeffekter. Marginalen påverkades även av en högre grad av kampanjaktivering inom Rizzo, den av våra kedjor där konsumtionen påverkas starkast av vädret

– Våra tillväxtambitioner är fortsatt höga och vi arbetar målmedvetet på enligt vår plan för att öka försäljningen både i befintliga butiker och genom utökat antal butiker. Samtidigt fortsätter vi aktivt söka efter attraktiva nya butikslägen. Närmast ser vi fram emot alla butiksöppningar som sker under fjärde kvartalet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063