Etons nätförsäljning blir global
Skjorttillverkaren Eton har sjösatt en global nätbutik. Den ligger ute sedan den 3 juni på engelska och svenska och i september lanseras den tyska versionen. På företaget räknar man med att e-handeln ska omsätta 40 miljoner kronor per år inom fem år.
– Nu kan vem som helst köpa våra skjortor oavsett var du bor. Det enda som krävs är tillgång till nätet. Hela sortimentet finns på nätbutiken. Vi räknar också med att få många nya spännande affärskontakter via sajten. Vi ser den som lika delar varumärkesprofilering och försäljning, säger Etons Jan Borghardt i en artikel på teko.se
Eton vänder sig i första skedet mot den brittiska och svenska marknaden. I Storbritannien som är världsledande på e-handel, har näthandeln idag 14 procent av all handel. Sverige är siffran cirka 5 procent.
I september kommer en version på tyska och därefter lanseras sajten i USA.
Jan Borghardt säger att det kan bli fler språk på viktiga marknader: japanska, mandarin och koreanska
Det nya e-handelupplägget sägs vara Etons största enskilda satsning på marknadsföring i bolagets 85-åriga historia.