23948sdkhjf

Dåligt vårväder påverkade H&M

Ogynnsamt väder under våren gav svag försäljning på många av H&Ms marknader. Omsättningen ökade med fem procent under första halvåret, men i jämförbara butiker sjönk försäljningen med fyra procent.
H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade med 5 procent i lokala valutor under räkenskapsårets första halvår, december 2012 till och med maj 2013. Efter omräkning till svenska kronor uppgick omsättningen exklusive moms till 60 027 miljoner kronor (59 491), en ökning med 1 procent.

Försäljningen i jämförbara enheter minskade med 4 procent.

Rörelseresultatet minskade något till 9 359 miljoner kronor (10 754).

– Andra kvartalet har varit ett öppningsintensivt kvartal med nästan 100 nya butiker. Vi har bland annat öppnat vår första H&M-butik söder om ekvatorn i Sydamerika – i Santiago de Chile – som har fått ett fantastiskt mottagande. Vi ökar vår närvaro alltmer i Asien, där vi redan idag har 200 butiker och där vi nu också börjar etablera våra nya varumärken som COS och Monki, skriver vd Karl-Johan Persson i en kommentar till andra kvartalet, mars till och med maj.

– Även detta kvartal har präglats av stora negativa valutaomräkningseffekter vilket påverkat både försäljningen och resultatet i svenska kronor negativt. Den totala försäljningen i lokala valutor ökade med 5 procent. Även om försäljningen var fortsatt stark i Asien var försäljningen som helhet inte tillfredsställande vilket främst berodde på fortsatt utmanande läge för klädhandeln samt ogynnsamt väder under mars och in i april på flera av våra stora marknader.

Koncernen öppnade 152 butiker och stängde 20 butiker under första halvåret. Det totala
antalet butiker i koncernen per den 31 maj 2013 uppgick därmed till 2 908, varav 2 743 var
H&M-butiker, 69 COS-butiker, 64 Monki-butiker, 21 Weekday-butiker, 7 & Other Stories-butiker och
4 Cheap Monday-butiker. Av koncernens totala butiker var 98 franchisebutiker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064