Dåligt vårväder påverkade H&M
Ogynnsamt väder under våren gav svag försäljning på många av H&Ms marknader. Omsättningen ökade med fem procent under första halvåret, men i jämförbara butiker sjönk försäljningen med fyra procent.
Försäljningen i jämförbara enheter minskade med 4 procent.
Rörelseresultatet minskade något till 9 359 miljoner kronor (10 754).
– Andra kvartalet har varit ett öppningsintensivt kvartal med nästan 100 nya butiker. Vi har bland annat öppnat vår första H&M-butik söder om ekvatorn i Sydamerika – i Santiago de Chile – som har fått ett fantastiskt mottagande. Vi ökar vår närvaro alltmer i Asien, där vi redan idag har 200 butiker och där vi nu också börjar etablera våra nya varumärken som COS och Monki, skriver vd Karl-Johan Persson i en kommentar till andra kvartalet, mars till och med maj.
– Även detta kvartal har präglats av stora negativa valutaomräkningseffekter vilket påverkat både försäljningen och resultatet i svenska kronor negativt. Den totala försäljningen i lokala valutor ökade med 5 procent. Även om försäljningen var fortsatt stark i Asien var försäljningen som helhet inte tillfredsställande vilket främst berodde på fortsatt utmanande läge för klädhandeln samt ogynnsamt väder under mars och in i april på flera av våra stora marknader.
Koncernen öppnade 152 butiker och stängde 20 butiker under första halvåret. Det totala
antalet butiker i koncernen per den 31 maj 2013 uppgick därmed till 2 908, varav 2 743 var
H&M-butiker, 69 COS-butiker, 64 Monki-butiker, 21 Weekday-butiker, 7 & Other Stories-butiker och
4 Cheap Monday-butiker. Av koncernens totala butiker var 98 franchisebutiker.