Sommartro hos handlarna
Handlarna tror på en bra sommar. - Handlarnas framtidstro har stabiliserat sig på en relativt hög nivå inför den viktiga sommarperioden, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.
– Mindre turbulens och oro för den ekonomiska utvecklingen gör att handlarna vågar se positivt på försäljningsutvecklingen, säger Yvonne Ingman .
Handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken, jämfört med handeln som helhet, är oförändrad sedan i maj. Den så kallade "kaxighetsindikatorn", tror på att den egna butiken kan öka sin marknadsandel under kommande tre månader, ligger kvar på 22.
Något färre handlare tror på en ökad försäljning i den egna butiken; 47 procent har de positiva förväntningarna i juni, mot 53 procent i maj.
Fler söker sommarjobb
Handlarna har i mätningen också fått svara på frågor om sommarpersonal.
Bland dagligvaruhandlarna uppger hela 42 procent att de fått in fler ansökningar om sommarjobb än under föregående år. Inom sällanköpsvaruhandeln var motsvarande andel 17 procent.
De allra flesta butiker, 86 procent, kommer ta in sommarvikarier i år.
- Enkätsvaren visar att sommarjobben i detaljhandeln fortsätter att vara en viktig inkörsport för unga på arbetsmarknaden. Det är också glädjande att intresset att jobba i butik ökar och att handlarna tycker det är lätt att hitta bra sommarvikarier, säger Helen Rönnholm , ansvarig för utbildningsfrågor på Svensk Handel.
Dagligvaruhandlarna är de som oftast tar in sommarvikarier. Bara sju procent av dagligvaruhandlarna svarade att de inte tar in sommarvikarier. Motsvarande andel bland sällanköpsvaruhandlarna var 19 procent.