Malmöhandlarna postiva efter Mellon
Malmö citysamverkan har frågat handlarna hur stor påverkan Euruvision song contest har haft på försäljningen. Inte så stor, visar det sig men överraskande många tror på positiva långsiktiga effekter.
- Jag är glatt överraskad hur butikspersonal har tagit på sig ett engagerat ambassadörskap: de har läst på om Malmös historia, tipsat om restauranger och sevärdheter, delat ut kartor och när det varit aktuellt hänvisat till hittegodsavdelning, för att ge några exempel. De har levererat ett riktigt gott värdskap och verkligen bidragit till att besökarna har fått en positiv bild av Malmö som destination och evenemangsstad, säger Pia Sandin vd Malmö citysamverkan.
Över hälften av de som svarat har inte nått upp till försäljningsförväntningarna. Men det är samtidigt 21 procent som har sålt bättre än väntat och 31 procent bättre än föregående år.
- Kanske kan de uppblåsta förväntningarna vara grundade i en stark önskan om en riktigt bra försäljning efter en trög vår. Just denna kundgrupp upplevdes heller inte som så köpstark som man hoppats. Dessutom har det ökade besöksflödet inte alltid hittat in i butikerna. Däremot visar undersökningen att mer än hälften av de tillfrågade ser långsiktigheten i arrangemanget och tror att det kommer att vara positivt på sikt, även för handeln. Det är glädjande att handeln ser det ur detta perspektiv, trots att deras förväntningar på omedelbar effekt inte uppnåddes, säger Pia Sandin.
Spontana kommentarer från handlarna visar att man hoppas på besökare från Köpenhamn nästa år under Eurovision, som går där 2014, då det var Danmarks bidrag som vann i år. Handlarna tror också på andra större evenemang som kommer till stan.