Handelskvinnor till ledartoppen
I kväll utses Framtidens kvinnliga ledare 2013. Det är Sveriges chefsledarorganisation Ledarna som rankar landets 75 främsta unga kvinnliga chefer. Dagens Handel har talat med två av dem, Julia Lindberg som ansvarar för ett antal av Procter&Gambles större kunder i Norden, och Ariella Rothstein, marknadschef på Ica Maxi.
- Jag är skolad och tränad inom P&G, från mitt första jobb som säljare i Göteborg. Jag har fått större ansvar och intressantare uppgifter efterhand, säger hon.
Hon förklarar att det passat henne mycket bra att verka inom ett större internationellt företag med stora utvecklingsmöjligheter.
Ärlighet går hem
- Det jag har uppskattat mest hos de chefer jag haft genom åren är tydlighet och ärlighet. Själv vill jag vara en chef som man kan lita på. Tydlighet och ärlighet är i grunden omtanke om individen, säger hon.
Hon funderar själv ganska mycket över ledarskap och funderingarna har landat i att ledarskap är mycket individuellt. Varje ledare har sitt eget sätt, och varje person i organisationen har rätt att bli bemött som individ.
- Det bästa med jobbet är att kunna ge alla medarbetare förutsättningar att kunna blomma ut i jobbet.
Hon för inte gärna in könsaspekter i resonemanget:
- Det handlar mycket med om individ än om kön, anser hon.
Involvera medarbetarna
Ariella Rothstein leder ett marknadsföringsteam på 8 personer, som sköter marknadsföringen för Sveriges 76 Ica- maxibutiker. Som marknadschef står hon för strategisk planering på operativ nivå men hon följer också upp genomförandet i butik. Arbetet innebär dels att marknadsföra butikerna i olika kanaler, dels att sälja mediautrymme till leverantörerna, exempelvis genom direktmarknadsföring och butiksteve.
Av Ledarnas motivering framgår att hon ligger bakom en frukt- och gröntsatsning som lett till ökad försäljning och lönsamhet för Maxibutikerna.
Själv betonar hon att hon strävar efter att entusiasmera, engagera och involvera medarbetarna:
- Jag försöker vara tydlig, både om utgångspunkten och målet. Då går det att få förståelse för vad vi ska göra och vi kan nå dit, säger hon.