Joy rekordökar
Klädkedjan Joy säljökade med över 25 procent i april. - Det är en tydlig effekt av alla de åtgärder vi vidtagit, säger vd Charlotte Nordén.
På dam, som står för fyra femtedelar av Joys försäljning, är ökningen än större: 28 procent.
- Det är flera olika faktorer som ligger bakom säljökningen som vi sett accelerera under det senaste året, säger Charlotte Nordén .
Sortimentet har förändrats för att bli tydligare för ”kvinnan mitt i livet”.
- Rätt sortiment har gjort att vi har kunnat sälja stora delar till fullpris, säger Charlotte Nordén.
Personalen genomgår kontinuerligt utvecklingsaktiviteter i sälj och service.
- Vårt fokus på kundservice har bidragit till att snittköpen ökat stort. Men liksom andra kedjor tappar vi något i besökare, säger Charlotte Nordén.
Joy fortsätter att bygga om sina butiker. Den senaste månaden har Borås och Luleå uppdaterats. Nästa butik att renoveras är Umeå.
Öppnar nytt i Östersund
I slutet av maj öppnar kedjan en ny butik i centrala Östersund och är då uppe i 55 butiker.
Webbshopen har funnits i dryga månaden och Charlotte Nordén ser att den både bär handel i sig och resulterar i besök i butik.
- Vi vet att vi idag har lockat tillbaka kunder som tidigare varit Joykunder men som under en period lämnade kedjan för att de inte kände sig hemma, säger Charlotte Nordén.
Senaste tolvmånadersperioden omsatte Joy Shop AB i butiksledet 338 miljoner kronor inklusive moms.