Svenskar shoppar mode och sprit på resa
Kläder, alkohol och souvenirer är i topp när svenskarna shoppar på semestern. Det visar Stena Lines Bilsemesterrapporten 2013.
Enligt rapporten shoppar mer än fyra av tio semesterfirande svenskar, 44 procent, kläder och mode på resan. Näst populärast är att handla vin, vilket 39 procent anger att de gör, följt av souvenirer som intresserar 37 procent av de tillfrågade. Medan souvenirer är lika viktigt för bägge könen är det kvinnorna som står för majoriteten av klädinköpen. Mer än varannan tillfrågad kvinna, 52 procent, svarar att de shoppar med sig mode från semestern jämfört med 35 procent bland männen.
För männen är det i stället alkohol som dominerar på topplistan. Helst handlar männen med sig sprit (48 procent), följt av vin (43 procent) och öl (38 procent). När kvinnorna köper alkohol föredrar majoriteten, 35 procent, vin, följt av öl och sprit på 21 respektive 14 procent. Intresset för att köpa alkohol under semestern märks även på försäljningsstatistiken som Stena Line har tagit fram.