23948sdkhjf

EMV-produktion mindre lönsam

EMV är hett medan ekologiskt är svalt. Det visar Livsmedelsföretagens nya konjunkturenkät. För två tredjedelar av tillverkarna är produktionen av EMV mindre lönsam än för märkesvaror.
I konjunkturenkäten har företagen (Livsmedelsföretagens medlemmar) rangordnat de tre trender som påverkar den egna produktionen mest just nu. Hälften av företagen anger handelns egna varumärken, EMV, som den enskilt viktigaste trenden och tre fjärdedelar ser det som en av de tre viktigaste trenderna.

– Det är tydligt att en klar majoritet av livsmedelsproducenterna, vare sig de är EMV-leverantörer i dag eller inte, påverkas starkt av dagligvarukedjornas ökade satsningar på de egna varumärkena, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerda l.

För drygt två tredjedelar av företagen är produktion för EMV mindre lönsam än övrig produktion, visar en undersökning från tidigare i år.

Hälften av företagen ringar in konsumenternas intresse för hälsosammare alternativ som en av de tre viktigaste trenderna. I botten på trendlistan placerar sig närodlat och ekologiskt.

– Det hänger delvis samman med att dessa produkter utgör en liten andel av utbudet i flera företag, men också på att efterfrågan i konsumentledet planat ut för dessa varukategorier, säger Carl Eckerdal.

Ekologiska produkter står i dag för knappt 4 procent av dagligvaruhandelns försäljning och har inte ökat nämnvärt under senare år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063