FRAMTID: "Onlineköpen hämtas i butiken"
E-handeln och de fysiska butikernas framtid var hetaste ämnet när sammanslutningen av internationella köpcentrum hade sin årskonferens i Stockholm nyligen. – Den som kan använda teknologin och länka samman all information blir vinnare. Så kan också den fysiska butiken få en renässans, sa Sam Critchely på Spaaza.
– Redan 2006 tog vi beslutet att inte utveckla något för en enda, enstaka kanal. Allt ligger samlat och det har i dag visat sig i dag ha varit ett klokt beslut, sa Per Sigvardsson, Nordeuropachef på börsnoterade elektronikhandelsjätten Dixons group (som äger norska Elköp, som äger svenska Elgiganten) under paneldebatten:
– En multikanalapproach gör att vi kan få in fler kunder i våra butiker, där vi fortfarande har 80 procent av våra försäljning. När vi lägger e-handelsförsäljningen på toppen får vi ner kostnaderna.
Per Sigvardsson gjorde bedömningen att e-försäljningen aldrig kommer att gå över 50 procent.
– Men redan vid 30–40 procent kan det få konsekvenser för butiksbeståndet. Framöver tror jag att hyresvärdarna måste erbjuda mer flexibla lösningar, kanske kan flera e-handlare framöver samsas om gemensamma uthämtningsställen.
Online och fysisk butik tillsammans
Sam Critchely är medgrundare av Spaaza, teknikföretaget som vill föra samman onlinevärlden med den fysiska butiken. Han talade bland annat om möjligheten med ”personal prizing”, skräddarsydda priser. Den lojala kunden och den som gillar varumärket på Facebook belönas med specialpriser.
Alla möjliga parametrar kan fås att anpassa priset: kundens ålder eller bemärkelsedag, rådande väderlek med mera. Allt enligt den nya trenden att med hjälp av ny teknik komma kunden inpå skin-net.
– I framtiden tror jag dessutom att det mesta som köpts on-line kommer att levereras från den fysiska butiken, sade Sam Critchely.