Marsförsäljningen: upp för mat, ras för skor
Uppåt för dagligvarorna och ras för skohandeln. Marsförsäljningen ger en blandad bild av försäljningen i svenska butiker.
Sammantaget ger detta ett första kvartal som landar i en försiktig försäljningsökning i löpande priser på 1,1 procent. Hui Research, som tillsammans med Scb, står för Detaljhandelsindex tror på ljusare tider framöver. Förbättrat konsumentförtroende och sjunkande varsel bäddar för ljusare tider för handeln under andra kvartalet i år.
Sällanköpsvaror minskade
I mars gick det bäst för dagligvaruhandeln som ökade med 8,1 procent. Påsken som i år låg i mars, kan vara en viktig förklaring eftersom påsken är en stor mathelg.
Sällanköpsvaruhandeln minskade däremot, med 4,3 procent i löpande priser.
Skohandlarna hade det tuffast med en säljnedgång på 21,3 procent. Järn- och bygghandeln (-10,6 procent), färghandeln (-9,9 procent) och elektronikhandeln (-8,8) fick också känna på ordentliga nedgångar.
Sporthandeln, som under långa perioder varit van vid kundernas gunst, backade också: med 7,0 procent.
Bokrean ökade säljet
Bok- och pappershandeln kan däremot summera mars med en ökning på 6,7 procent i löpande priser, något som delvis antagligen kan förklaras av att bokrean låg senare i år.
Heminredningsförsäljningen ökade med 3,9 procent och guldsmedshandeln fortsatte att gå bra och visade försäljningsökningar på 9,6 procent.