Hemtex kvartalsökar
Hemtex ökar försäljningen i jämförbara butiker med tre procent - trots svenskarnas allmänt svala shoppinglust för hemtextil. Nya produktgrupper bidrar till säljet.
I sina kommentarer tecknar vd Peder Larsson en bakgrund till årets första kvartal: ”den sämsta julhandeln på sjutton år”. Sedan har läget stabiliserats men återhämtningen tar tid och hemtextilkedjan kan inte vänta sig någon draghjälp från konjunkturen.
- Men trots det dystra marknadsläget levererar vi siffror som i huvudsak är bättre än under samma period året innan. Det är en trend som vi sett under flera kvartal i rad, säger Peder Larsson.
Ökar i jämförbara butiker
Under perioden januari mars uppgick Hemtex nettoomsättning till 199,4 miljoner kronor (196,4). Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 3 (15) procent. Rörelseresultatet uppgick till -28,2 miljoner kronor (-36,0). Resultatet före skatt landade på -29,7 ( -37,3)