Stabilt för Ica totalt
Icas försäljning under första kvartalet minskade med 1,0 procent. Nedgången beror på att Icas Maxibutiker i Norge såldes under perioden. Om denna effekt tas bort ökade omsättningen med 2,2 procent.
Andelen egna märkesvaror ökade till 21,6 procent under kvartalet, en strategisk prioritering för 2013. Kraftsatsningar görs också för att expandera butiksnätet och förbereda ett digitalt lyft.
Icas försäljning blev 23 078 miljoner kronor under första kvartalet. Det är en minskning med 1,0 procent vilket beror på att Icas Maxibutiker i Norge såldes under perioden.
Rörelseresultatet exklusive engångsposter uppgick till 749 miljoner ( 690). För Ica Sverige innebar perioden en omsättningsökning på 4,4 procent. Bakom det ligger en positiv kalendereffekt för påskhandeln men också högre snittköp och fler kundbesök. Under perioden ökade också emv-andelen till 21,6 procent, en uppgång med en procentenhet.
I Norge fortsätter Ica att tappa marknad. Utvecklingen i jämförbara butiker var - 4,6 procent. I Baltikum var utvecklingen blandad. Totalt steg omsättningen med 2,1 procent. Men i jämförbara enheter sjönk den på grund av hårdare konkurrens.