23948sdkhjf

Kedjorna tappar marknadsandelar

Konsolideringen av detaljhandeln verkar att ha kommit av sig. Det går att utläsa av HUI researchs senaste Branschfakta, som summerar detaljhandelsåret 2012.
HUI Researchs branschfakta 2013 visar att kedjorna och de största butikerna tappade marknadsandelar i många branscher. Konkurserna var på samma nivå som året innan. Antalet företag och butiker minskade något, medan sysselsättningen ökade.
I fyra av nio branscher tappade de stora aktörerna marknadsandelar. Butiker med försäljning över 50 miljoner kronor tappade marknadsandelar i fem av nio branscher. De stora butikerna har tidigare brukat öka sin andel varje år
− Konsolideringen mot större enheter verkar ha kommit av sig, vilket är någonting nytt jämfört med tidigare år. Handeln befinner sig emellertid i något av ett vänteläge så det är för tidigt att tala om ett trendbrott, kommenterar Per Hortlund , konsult på HUI research och projektledare för publikationen Branschfakta 2013.

Återhämtningen från finanskrisen under slutet av 00-talet kom av sig under 2012. Försäljningen växte med måttliga 2,1 procent samtidigt som priserna stod stilla. Åren 2010 och 2011 steg antalet företag inom detaljhandeln kraftigt. Under 2012 var det istället en minskning, men antalet anställda ökade något. Konkurserna var på samma nivå som året innan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062