23948sdkhjf

Odd Mollys ordervärde ökar

Odd Molly jobbar målmedvetet med kollektionsförbättring och ser över distributionen för att nå lönsamhet. – Med bra lägen på Åhléns city i Stockholm och i Illum i Köpenhamn stärker vi varumärket, säger Odd Mollys vd, Anna Attemark.
Det första kvartalet, 1 januari till 31 mars 2013, utvecklades i linje med förväntan.

Omsättningen uppgick till 77 miljoner kronor, jämför med 96 miljoner kronor, för motsvarande kvartal förra året.

– Nettoomsättningen uppgick till 77,2 miljoner kronor (95,8)

– Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,6 procent (55,8)

– Rörelseresultatet uppgick till 1,6 miljoner kronor (12,5), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 2,0 procent (13,0)

Ordervärdet för höst- och vinterkollektionen 2013 uppgick till 95 miljoner kronor jämfört med 87 miljoner kronor året innan.

– Det är första gången sedan 2010 som ordervärdet ökar jämfört med motsvarande kollektion året innan, vilket är positivt även om vi har siktet betydligt högre inställt. Utvecklingen ska också ses mot bakgrund av det alltjämt tuffa marknadsklimatet. Långsiktigt ska vi nå betydligt högre nivåer, säger Anna Attemark.

– I vårt förändringsarbete har vi hittills haft störst fokus på kollektionen och det känns bra att de förändringar som genomförts i kollektionsarbetet fått positivt gensvar från våra återförsäljare och att vi klarat att förändra varuförsörjningen i linje med den nya kollektionsindelningen, säger hon.

Anna Attemark ser en potential i att stärka försäljningsarbetet framöver.

– Under kvartalet har vi sagt upp samarbetsavtalen med våra agenter i Norge och Danmark då vi ser potential att öka försäljningen under andra former på dessa marknader, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094