23948sdkhjf

Försäljningstapp men resultatförbättring för New wave group

Försäljningen minskade med drygt tio procent under årets första tre månader för New wave group. Men samtidigt vände rörelseresultatet uppåt.
– Marknaden under kvartal ett var om möjligt ännu tuffare än jag trott – trots att jag var ganska realistisk om att inte tro på någon snabb vändning i mitt senaste vd-ord. Kvartalet är dessutom svårt att bedöma pga en relativt stor kalendereffekt och en extrem sen vår. Försäljningen minskade, mätt i lokala valutor, med sju procent vilket jag å ena sidan tycker är riktigt dåligt men samtidigt hoppas och tror jag att en stor del av detta är en kalendereffekt och en del vädereffekt, kommenterar vd Torsten Jansson i delårsrapporten.

Omsättningen för perioden januari till och med mars 2013 blev 877 miljoner kronor, vilket var 98 miljoner lägre än
föregående år (975). I lokala valutor minskade försäljningen med sju procent. Rörelseresultat förbättrades till 16,1 mijoner kronor (2,6) och resultatet efter skatt uppgick till 0,1 miljoner kronor (-8,2).

Resultatförbättringen är relaterad till rörelsesegmentet Gåvor och heminredning, där förra årets åtgärdspaket i OrreforsKostaBoda verkar ge effekter.

– Tack vare god kostnadskontroll och relativtstark bruttovinst gör vi ändå ett full godkänt kvartal resultatmässigt, kommenterar Torsten Jansson.

Fortsatt tufft

Han räknar med en fortsatt tuff och besvärlig marknad under kvartal två och kanske under hela året.

– Vi harinte sett några tecken på någon vändning under åretsförsta kvartal utan snarare i så fall en vissförsämring.

New wave group AB delar upp sin verksamhet i segmenten Profil, Sport och fritid samt Gåvor och heminredning. Omsättningen inom segmentet Profil minskade med tio procent, för Sport och fritid blev tappet nio procent och i segmentet Gåvor och heminredning blev omsättningsminskningen störst, med 15 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063