Försäljningstapp men resultatförbättring för New wave group
Försäljningen minskade med drygt tio procent under årets första tre månader för New wave group. Men samtidigt vände rörelseresultatet uppåt.
Omsättningen för perioden januari till och med mars 2013 blev 877 miljoner kronor, vilket var 98 miljoner lägre än
föregående år (975). I lokala valutor minskade försäljningen med sju procent. Rörelseresultat förbättrades till 16,1 mijoner kronor (2,6) och resultatet efter skatt uppgick till 0,1 miljoner kronor (-8,2).
Resultatförbättringen är relaterad till rörelsesegmentet Gåvor och heminredning, där förra årets åtgärdspaket i OrreforsKostaBoda verkar ge effekter.
– Tack vare god kostnadskontroll och relativtstark bruttovinst gör vi ändå ett full godkänt kvartal resultatmässigt, kommenterar Torsten Jansson.
Fortsatt tufft
Han räknar med en fortsatt tuff och besvärlig marknad under kvartal två och kanske under hela året.
– Vi harinte sett några tecken på någon vändning under åretsförsta kvartal utan snarare i så fall en vissförsämring.
New wave group AB delar upp sin verksamhet i segmenten Profil, Sport och fritid samt Gåvor och heminredning. Omsättningen inom segmentet Profil minskade med tio procent, för Sport och fritid blev tappet nio procent och i segmentet Gåvor och heminredning blev omsättningsminskningen störst, med 15 procent.