23948sdkhjf

Bra start för Axfood

Året har börjat bra för Axfood. Försäljningen ökade med 2,7 procent upp till 8 950 miljoner kronor för första kvartalet. Rörelseresultatet steg med 1,6 procent till 254 miljoner vilket ger en marginal på 2,8 procent.
Bäst har det gått för Willys. Försäljningen har ökat med 4,6 procent, till 4 919 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade omsättningen 2,8 procent. Rörelseresultatet landade på till 170 miljoner kronor (171), vilket ger en rörelsemarginal på 3,5 procent (3,6). Under perioden har kundlojalitetsprogrammet Willys plus introducerats.

Hemköps och Prisextras omsättning ökade med 2,6 procent. Omsättningen i egenägda butiker blev 1 387 miljoner kronor (1 353), en ökning med 2,5 procent. I jämförbara egenägda butiker ökade försäljningen med 0,2 procent i perioden. Franchisebutikernas omsättning blev 1 461 miljoner kronor (1 516), en minskning med 3,6 procent där jämförbara franchisebutiker ökade med 0,8 procent.

Dagas omsättning under första kvartalet landade på 6 194 miljoner kronor (6 022). Rörelseresultatet sjönk något till 29 miljoner kronor (34) och rörelsemarginalen till 0,5 procent (0,6), vilket sägs bero på implementeringen av ett nytt affärssystem som har medfört ökade kostnader.

Axfood närlivs omsättningen har påverkats negativt av sämre väderförhållanden jämfört med föregående år. Omsättningen minskade med 1 procent till 1 427 Mkr (1 441), rörelseresultatet ökade dock till 12 Mkr (8).

Enligt koncernchefen Anders Strålman är Axfoods målsättning för 2013 att nå ett rörelseresultat i nivå med 2012.

– Fokus ligger på ökad försäljning genom attraktiva kunderbjudanden, utveckling av de olika koncepten och lojalitetsprogram samt en hög andel egna märkesvaror. Samtidigt ska effektivitet och god kostnadskontroll bibehållas, säger han i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063