Kall mars dämpade H&Ms sälj
En kall och snörik mars i hela Europa har fått konsekvenser för H&M. Försäljningen i jämförbara butiker minskade med 12 procent.
Ledningen konstaterar också att det ovanligt kalla vädret har fortsatt in i april, framför allt i Europa.
Stark jämförelsemånad
Koncernens totala försäljning under mars 2013 minskade med 4 procent inklusive moms i lokala valutor, jämfört med samma månad föregående år. I jämförbara enheter, de butiker och distans-handelsländer som har varit i drift under minst ett helt räkenskapsår, minskade försäljningen med 12 procent.
Den som analyserar dessa marssiffror ska dock ha i bakhuvudet att jämförelsen görs mot förra årets mars som med varmt väder lockade till klädinköp, och en försäljning som då ökade med 26 procent totalt och 16 procent i jämförbara enheter.
I slutet på mars hade H&M 2 853 butiker jämfört med 2 517 vid samma tid föregående år.