23948sdkhjf

Kall mars dämpade H&Ms sälj

En kall och snörik mars i hela Europa har fått konsekvenser för H&M. Försäljningen i jämförbara butiker minskade med 12 procent.
Kylan har minskat modesuget. Ledningen för klädjätten H&M beskriver hur årets mars har haft osedvanligt kallt väder och snö på flera marknader, främst i Europa och Nordamerika. Det har försenat säsongsstarten av vårkollektionerna och påverkat försäljningen negativt.

Ledningen konstaterar också att det ovanligt kalla vädret har fortsatt in i april, framför allt i Europa.

Stark jämförelsemånad

Koncernens totala försäljning under mars 2013 minskade med 4 procent inklusive moms i lokala valutor, jämfört med samma månad föregående år. I jämförbara enheter, de butiker och distans-handelsländer som har varit i drift under minst ett helt räkenskapsår, minskade försäljningen med 12 procent.

Den som analyserar dessa marssiffror ska dock ha i bakhuvudet att jämförelsen görs mot förra årets mars som med varmt väder lockade till klädinköp, och en försäljning som då ökade med 26 procent totalt och 16 procent i jämförbara enheter.

I slutet på mars hade H&M 2 853 butiker jämfört med 2 517 vid samma tid föregående år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093