Stigande försäljning för Kappahl
Kappahls siffror för halvåret 2012/2013 visar en positiv försäljning i jämförbara butiker. Det andra kvartalet visade förbättrad försäljning med 2,6 procent.
– De positiva signalerna från första kvartalet fortsätter under vårt andra kvartal. Kappahl uppvisar överlag en starkare prestation, i sortiment, i butik och i marknadsföring. Verksamheten i samtliga våra länder visar på förbättrade resultat. Vi har en stärkt balansräkning med god soliditet och en halverad nettoskuld, säger Johan Åberg i en kommentar.
Vid presskonferensen i anslutning till rapportsläppet framhåller han bland annat ett fräschare sortiment, som gjort att en större andel av varorna säljs till fullpris, samt bättre kontroll på kostnaderna ligger bakom förbättringen.
- Vi arbetar konsekvent vidare efter de riktlinjer vi dragit upp. Främst fokuserar vi på att öka försäljningen i jämförbara butiker. Varumärkets trovärdighet har ärligt talat varit ganska skamfilat, men nu håller vi på att bygga upp varumärket. Det är en annan känsla i butikerna nu, säger han till Dagens Handel.
Halvåret 2012/2013
Nettoomsättningen under perioden september–februari blev 2 293 miljoner kronor (2 312).
Rörelseresulatet 145 miljoner kronor (-122 miljoner kronor).
Kappahl har under perioden sålt fastigheten som inrymmer huvudkontoret och har nu tecknat ett 15-årigt hyresavtal med den nya fastighetsägaren.
Investeringar har under perioden gjorts i befintliga och nyöppnade butiker.
Läs mer i Dagens Handel nr 17 som kommer den 26 april