23948sdkhjf

VRG redo när det vänder

–Med motiverade medarbetare, nöjda kunder och växande butiksnät fortsätter vi ta position för att vara väl rustade när marknaden vänder och för att nå vårt långsiktiga miljardmål, säger vd för Venue retail group Susanne Börjesson.
Venue retail group med accessoarkedjorna Accent och Morris samt skokedjan Rizzo ökade försäljningen med 4 procent under andra kvartalet december 2012–februari 2013, och på den svenska marknaden ökade koncernen 6 procent. Omsättningen i kronor var 239,7 miljoner kronor (234,3). Antalet butiker var 19, samma som jämförbar period året innan.

– Under kvartalet fortsatte vi att stärka vår position på en alltjämt trög marknad. Venue retail group är nu redo att på allvar inleda en tydlig tillväxtfas. Vi har kontrakterat ännu fler butiker och just nu är planen att öppna åtta nya butiker i Sverige under räkenskapsårets andra hälft, säger Susanne Börjesson , vd Venue retail group.

Resultat före av- och nedskrivningar var under kvartalet 21,1 miljoner kronor (26,7).

Perioden september 2012–februari 2013

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 446,3 miljoner kronor (443,6).

• Resultat före av- och nedskrivningar var 44,1 miljoner kronor (50,3).

Åtta butiker ska öppnas under verksamhetsåret och en ytterligare under nästa verksamhetsår.

– Vi nöjda över att Venue retail groups tre kedjor fortsätter prestera bättre än marknaden. Vi tar steg som ger oss ännu större fördelar när marknaden vänder. Försäljningen under kvartalet ökade både totalt sett och i jämförbara enheter, och det underliggande resultatet var i nivå med föregående år, säger Susanne Börjesson i en kommentar.

– I accessoarkoncepten satsa vi på kundupplevelsen. Vi ser en uthållig effekt att dessa butiker presterar bättre. Rizzokedjan hade en mycket bra försäljning tack vare en gynnsam vinter, säger hon.

Står på tå för kunden

– Min bedömning är också att i tider av generellt lägre besökssiffror krävs att vi står på tå för att öka konverteringsgraden, vilken är en viktig faktor för att driva försäljningen. Vår satsning på bättre service och kundupplevelse syftar till att stärka förutsättningarna för detta. Under kvartalet genomgick samtliga butikschefer och -medarbetare säljutbildningar och vi är glada över att vi är i en position där vi kan satsa framåt efter många års omstruktureringsarbete, säger Susanne Börjesson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066