Över 20 procent ner för skor
En tuff jämförelseperiod och en försenad vår ses som två av flera förklaringar till den usla försäljningen av kläder och skor under mars månad. Mikael Sandström, branschordförande i Svensk Handel Stil: – Flera förklaringar finns till den bedrövliga försäljningen i modehandeln den här månaden.
– Påsken är generellt en dålig försäljningsperiod för sällanköpsvaruhandeln, i motsats till livsmedelshandeln. Kalendereffekten genom fler röda dagar minskar försäljningen och lönen kom på måndagen i slutet av månaden medan den förra året utbetalades på fredagen innan. Det gjorde att helgen före påsk också blev en dålig försäljningshelg. Vädret har sannerligen inte hjälp upp försäljningen heller, vilket tydligast syns i skoförsäljningen. Förra året var en stor del av mars varm och vårlik. Slutligen hade mars en tuff jämförelsemånad med ett plus på drygt fem procent för kläder respektive tio procent för skor förra mars, säger Mikael Sandström.
"Kan lova försäljningsökning i april"
– Men allt som förklarar mars försäljningsnedgång talar i stället för en bra aprilförsäljning. Fler försäljningsdagar, eftersom påsken förra året låg i april, och en usel jämförelsemånad med en nedgång för kläder på tolv procent och minus 20 procent för skor. Får vi inte vädrets makter emot oss kan jag utlova försäljningsökningar i april, säger en trosviss Mikael Sandström.