Rätt sinnesmarknadsföring håller kunden kvar i butiken
Butikerna behöver ge mer av upplevelse och stämning för att behålla sin dragningskraft. Därför satsar fler på sinnesmarknadsföring med hjälp av bilder, ljussättning, ljud och doft. Men det gäller att förstå hur konsumenterna reagerar.
– De första försöken med att visa reklam för hälsochips gav en försäljningsökning på 800 procent, säger han.
Men det är inte bara rörliga bilder och reklambudskap som påverkar. Mer subtila ljud som shopparen inte tänker på, påverkar också starkt.
– Djungelljud får kunder i en frukt- och gröntavdelning att handla mer tropiska frukter, berättar Leif Liljebrunn.
Han varnar dock för att använda ljud på fel sätt:
– Rinnande vatten som av många anses rogivande, får en hel del kunder att snabbt lämna butiken i jakt på en toalett. Och fågelkvitter får en del kunder att associera till fågelspillning.
Dofter kan också påverka köpbeslut, men här gäller det verkligen att förstå hur kunder reagerar.
Det finns dofter, som gräs eller blomdofter som allergiska personer undviker, medan goda dofter som hör till en butik eller ett café förstärker känslan.
Nymalet kaffe, och nybakt bröd är klassiker.
– Det kräver stor skicklighet att skapa en behaglig miljö för kunden, utan att överdriva så att kunden känner sig manipulerad, säger Leif Liljebrunn.
Han förklarar att det gäller att förstå hur den mänskliga hjärnan fungera. De olika sinnesintrycken måste skapa en harmonisk helhet – det går inte att tillfoga något ljud, doft eller synintryck som kan upplevas obehagligt eller skrämmande.
Läs mer i Dagens Handel nr 12-13 med tema Butik