Saluhallen i Lund har svårt att hitta hyresgäster
Den nya Saluhallen i Lund har flera tomma ytor. För att gå butiksägarna till mötes överges nu kravet på försäljning över disk. – Marknaden är väldigt trög och vi har dammsugit allt som finns, säger Jan-Olof Roos, chef för fastighetsförvaltningen på Lundafastigheter.
Även på restaurangsidan, bredvid rulltrappan, finns en tom yta att fylla.
– Vi är inte framme vid en lösning där än. Vi måste först lösa ventilationsfrågan. Luftflödena måste räcka till, vi kan inte ha något som osar ner halva innertorget, säger Jan-Olof Roos till tidningen.
Grundtanken i Saluhallens butiksdel är att all försäljning ska ske över disk. Just nu håller en ny butik på att etablera sig i hörnet där det tidigare fanns en kafédel. När plastskynket tas ner framför ”Spicy asiatisk livsmedel” efter påskhelgen får gästerna ta ett kliv upp på sockeln för att handla.
– Det blir att man ska gå in i butiken. Vi måste vara lite mer öppna i vår bedömning för att få in hyresgäster, säger Jan-Olof Roos.
Hyrorna varierar efter butik och verksamhet, kvadratmeterhyran ligger på mellan 2 000–5 000 kronor per kvadratmeter, men enligt Jan -Olof Roos ska detta inte vara något problem. I stället handlar det om att hitta koncept som tillför mer bredd.
Enligt handlare som Sydsvenskan talat med ökar kundtillströmningen och kunder reser ganska långt för att handla.