23948sdkhjf

Svag tillväxt i detaljhandeln

. Hushållens oro för varsel och omvärldens svaga utveckling dröjer sig än så länge kvar och hämmar tillväxten i detaljhandeln, enligt senaste prognos från HUI research.
Ett minskat antal varsel och stigande konsumentförtroende under årets inledning ger förhoppning om en förbättring men bedömningen är att årets första halvår blir svagt, skriver HUI i ett pressmeddelande.
Prognosen är att helåret 2013 får en detaljhandelstillväxt på 2 procent, i löpande priser. För dagligvaruhandeln 2013 revideras prognosen upp från 2,5 procent till 3,0 procent medan prognosen för sällanköpsvaruhandeln ligger kvar på 1,5 procent.

- Sista kvartalet gick oerhört tungt för detaljhandeln, antalet varsel var på rekordnivåer och konsumentförtroendet lågt. Under årets första månader har däremot samtliga indikatorer vänt upp igen men handelns utveckling väntas fortsatt vara återhållsam. De svenska hushållen är köpstarka och ser vi ljusningar i Europa under våren skulle vi kunna se en starkare uppgång i försäljningen under årets andra halvår, säger Jonas Arnberg, Konsultchef på HUI Research.

HUI research bedömer att mat- och sporthandeln som var vinnare under 2012 kommer att fortsätta öka starkt även 2013. Kapitaltunga branscher såsom byggvaror, möbler och elektronik kommer att ha det betydligt tuffare, framförallt under årets första halvår. Fortsätter konsumentförtroende att stiga förväntas tillväxten i sällanköpshandeln förbättras under andra halvan av året.

- Mat är traditionellt vinnare i lågkonjunktur. När hushållen avvaktar med köp av dyrare varor frigörs pengar för ”lyx” inom dagligvaruhandeln. Vi ser också att hälsotrenden håller i sig vilket tillsammans med nya aktörer, större utbud och större konkurrens driver sporthandelns tillväxt även 2013, säger Jonas Arnberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08