Kritik mot betaltjänst
En storm revs upp när mobilbetalningstjänsten Wywallet tog över SMS-betalningar den 1 februari från mobiloperatörerna. Wywallets vd anser dock att problemen är övergående.
Men många användare har upplevt att registreringen krånglar. Wywallets vd, Ingrid Lindström förklarar varför registreringen har införts:
– Förändringen är en anpassning till betaltjänstlagen som i sin tur bygger på EU-lagstiftning. Enligt lagen måste en betalningsförmedlare hålla koll på vem som gör en inbetalning. Detta för att undvika penningtvätt och finansiering av terrorism, säger hon.
En del kritiker anser att det inte alls borde vara nödvändigt att registrera sig hos Wywallet. Den som har abonnemang hos någon av operatörerna är ju redan registrerad där. Enligt Finansinspektionen skulle det dock kräva att varje operatör blir ett betalinstitut.
Vill ligga steget före
Ingrid Lindström förklarar att lagen skärps vartefter, och att det som tidigare ansågs som en fullgod modell inte längre fungerar:
– Bedragare och pengatvättare blir alltmer förslagna, därför gäller det att ligga steget före. Inte bara göra det som lagen absolut kräver, utan faktiskt skapa en modell som är så säker som möjligt, men ändå är rimligt tillgänglig för användarna, säger hon.
Ingrid Lindström framhåller att Wywallet jobbar hårt med att lösa de tekniska problemen och att göra tjänsten enklare och mer funktionell. Hon är övertygad om att problemen är övergående, och att det redan till sommaren kommer att finnas en miljon registrerade användare.
– Användaren behöver bara registrera sig en gång. När det väl är gjort, är sms-betalningarna lika smidiga som tidigare, säger hon.
Läs hela artikeln i veckan nummer av Dagens Handel