23948sdkhjf

"Skapa förutsättningar för lokal återvinning av kontanter"

Vi måste minska mängden ackumulerade kontanter i detaljhandeln genom att skapa förutsättningar för lokal återvinning av kontanter. Om banktjänster kan utföras i butik minskar vi behovet av värdetransporter och sparar på både säkerhet för våra väktare och på miljön. Det skriver West Internationals Sten Karlsson och Göran Sparrdal i en debattartikel.
Varje dag sker cirka 4 000 värdetransporter runtom i Sverige som hämtar kontanter, levererar växel och tömmer serviceboxar. Med andra ord innebär kontanthanteringen genom värdetransporter i Sverige cirka 4 000 rånrisker per dygn, lågt räknat. Det kontantlösa samhällets förespråkare har redan här fått ett av sina vanligaste argument serverat, men är det kontanterna som är problemet? Som en leverantör av kontantlösa betalningar borde vårt svar vara Ja, men låt oss problematisera.

Minskar brottslighet relaterad till kontanthantering om vi avskaffar kontanter? Ja. Minskar brottslighet kopplad till att berika sig själv genom hot och våld om vi avskaffar kontanter? Sannolikt inte. Vad hindrar en bankrånare från att kräva att kassörskan gör en elektronisk överföring till ett falskregistrerat konto i samma bank eller att en avskaffad rånmöjlighet av värdetransporter istället resulterar i fler kidnappningar med krav på lösensumma?

Brottsligheten och dess bakomliggande orsaker är i första hand en politisk fråga, och bör hanteras därefter. Men, vad kan vi som branschaktör göra? För en privat aktör åtföljs ett engagemang i den offentliga debatten av ett ekonomiskt egenintresse, men det betyder inte att vi inte kan tillföra värdefull kunskap och expertis. Som alla aktörer, oavsett marknad, så har hela samhället ett egenintresse i att inte skapa gynnsamma förutsättningar för grov brottslighet. Så, vad kan vi göra?

Antalet värdetransportrån ökade enligt BRÅ:s preliminära statistik under 2012. Totalt begicks 49 värdetransportrån, en ökning med 29 procent. Men denna brottslighet är inte ett resultat av kontanters existens, det är ett resultat över osäker hantering av kontanter. Det är det som fångar brottslingars uppmärksamhet, ett lättåtkomligt byte.

Vi måste minska mängden ackumulerade kontanter i detaljhandeln genom att skapa förutsättningar för lokal återvinning av kontanter. Om banktjänster kan utföras i butik över hela Sverige skapar det möjligheten att återvinna kontanterna direkt på orten. Då minskar vi behovet av värdetransporter och sparar på både säkerhet för våra väktare och på miljön. Bara Swedbanks transporter av kontanter släpper ut 700 ton koldioxid på ett år, enligt bankens egna uppgifter.

Just storbanker tillhör det kontantfria samhällets främsta förespråkare. Inte undra på, det kanske bara är god personalpolitik för en bank att motarbeta kontanter år 2013? Alla arbetsgivare vill väl minska risker för sina anställda? Men, banker är inte kända för att idka välgörenhet och miljöengagemang. Det finns miljardvinster för våra storbanker i att vi handlar med kreditkort, i ett land där varje korttransaktion kostar handlaren cirka 80 öre och 70 procent av alla transaktioner sker med kort.

Varför värna valfrihet i betalningar? Därför att olika människor har olika behov och för att vi alla tjänar på mångfald. Lika mycket som du kan älska din tiokrona när du ska handla mjölk, lika enkelt är det att sätta i ditt kort när du ska betala för bensin. Alla människor kanske inte vill göra sina köp med kort, köp som registreras och där sådant som kortnummer tyvärr kan komma att missbrukas av oseriösa aktörer.

För oss som värnar en mångfald av betalningssätt återstår att utmana dagens system där detaljhandeln lagrar stora kvantiteter av kontanter som därefter fraktas med hög risk av värdetransporter. Samtidigt måste vi motarbeta storbankerna och de aktörer som hela tiden driver oss i kontantlös riktning. Vi måste utmana storbankerna med en ny lösning för framtidens kontanthantering. Genom att skapa bättre kontantflöden minskar vi risken och säkerställer att även morgondagens handel inkluderar såväl sedlar som smartphones för betalningar.

Sten Karlsson, VD West International

Göran Sparrdal, vice VD West International
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063